JOM TERJAH~

Rabu, 16 Mei 2012

TERBERAK DALAM SELUAR?


Assalammualaikum,

semua orang sibuk bekerja kan, lebih-lebih lagi bila dua-dua bekerja (suami,isteri)

cmne agaknya korang berbincang tentang masalah rumahtangga ye?


yela bila kata masalah rumahtangga tu bkn psl bergaduh or bcerai berai je..

tapi lebih kepada hal-hal pengurusan anak-anak..

-walopun anak lov sorang tu je baru-




Kami 3 beranak ni, kerja rumah dikongsi bersama-sama,

kadang-kadang tu kami buat secara bersama atau bahagi-bahagi je

baru-baru ni abg cek seluar baju ank untuk dibasuh, cek punya cek..

ada sedikit tahi bahasa kasarnya taik..


bila ditanya, "adek ada tberak dlm slua ke tadi?" dia xmengaku..

dgn selamba jwb "mana ada? ingat adek apa berak dalam seluar?" aduhhh

lama-lama tengok makin banyak pulak kes macam ni..

mmg dah xboleh tahan lagi..


nak dipukul kang bukan dapat apa, dia sakit kita lagi sakit -sakit hati-

last-last semalam atas motor abg n lov dok berbincang -atas motor tuh- lol

dekat rumah memang takde masa nak bduduk berborak-borak...

mlm kami sibuk dengan macam2 hal..





lov balik kerja, siram pokok bunga.. masuk-masuk dah pukul 7

masuk-masuk mandi then solat sampai isyak skali

hbs isyak masak pulak, then kalau tak penat mengajar anak

kalau penat lps abang dengan pwincess habis makan je lov tidur.. lol


macam tu lah kebiasaannya, itu kalau takde kelas malam..

kalau ada memang tak masak lah..

tapi selalunya abg lah yang takde dekat rumah,

tiap-tiap malam tu ada je aktivitinya

baliknya dah tengah-tengah malam tuh haa



masa berbincang tu abg siap pesan lagi dekat lov,

"jangan marah dia..cakap elok-elok"

terfikir gak kadang-kadang tu -selalu fikir-

nape aku nk marah-marah dia kan?

garang sangat ke aku nih.. lol



then balik semalam kami pergi jemput dia balik sekolah, macam biasa..

dia akan cerita semua hal yang jadi di kedua-dua sekolah nya

then cerita perangai kawan-kawannya pulak..ada yg nakal,

ada kawan yg berak dalam kelas, teberak dalam seluar,

baik, comel dan macam-macam lagi lah..


dia dah habis bercerita tuh, kami semua senyap.. pelik..

yelah selalunya lov pulak akan soal dia macam-macam..

-macam polis-

makan apa? belajar apa? ada kena marah dengan cikgu tak? ada kawan buli ke?

lol -soalan wajib-


tapi semalam lov senyap je,

tiba-tiba dia bersuara "kenapa hari ni umi lain sangat?"

abg lov pakat gelak.. -tahu lov tgh thn sabar n susun kata utk ank-

lov tarik nafas panjang,

lov tanya dia pasal kawannya yang terberak dalam seluar tu..



lov : kenapa kawan adek berak dalam seluar agaknya ye?

adek : ntah la umi adek xtahu pulak mungkin dia makan benda tak halal.. -LOL-

lov : -.- kenapa cakap cmtu plak, xbaek tau..

adek : yela umi kata kalo kita mkn benda xhalal nti terberak2 tmuntah2

lov : -.- umi ke yg cakap? -nada da btukar gns-

abg : ehem-ehem -bg isyarat-



lov : oke2 tapi adek rasa dia bgtahu tak kat ibu ayah dia psl dia berak dlm slua tu?

adek : mana adek tahu mi? adek tak kenal ibu ayah dia.. -xphm soalan-

lov : umi tanya dia bgtau tak kat ibu ayah dia dah TERbuat salah?

adek : ooooo adek rasa tak lah umi mzt sebab dia takot..

lov : kenapa pulak dia nak takut? dia kan TERberak? itukan perbuatan yg xsengaja..

adek : habis tu? dia kena cakap dengan ibu ayah dia ke? kalo kena marah mcmana?

lov : bukan salah dia jadi mcm tu... mula-mula dia minta maaf dulu.. -xhbs la lg-

adek : kata xsalah tapi kenapa minta maaf pulak..umi ni..

lov : yela kita kalau xnak bagi ibu ayah marah,

or takot nak cakap sesuatu..kita mulakan dengan ucapan maaf..

insyallah lembut hati ibu dan ayah

kalau nak marah pun terus xjadi tau..

adek : -terdiam seribu bahasa-


....

....

adek : umi umi..adek pun nak minta maaf lah..

lov : aik? adek nak minta maaf kenapa pulak? umi kata budak tadi tu je.. -buat2-

adek : sebenarnya adek pun ada jugak TERberak dalam seluar.. 2x lagi..

abg : Alhamdulillah, macam tulah adek tidak menipu kan..

berdosa orang yang menipu ibu ayah tahu?

adek : adek tahu, org menipu ibu ayah masuk neraka...

umi : ......

adek : hbs tu macamana umi? seluar tu ada taek..adek tak tahu nak buat apa..

umi : balik ni mandi, solat..dah selesai semua nanti baru basuh..

adek : adek ke yang basuh?

umi : ya..adek yang kena basuh..kena bertanggungjawab atas perbuatan sendiri

adek : adek tak tahu lah umi..

umi : takpe..kali ni umi tunjukkan macamana..




RUPANYA XSUSAH NAK JADI PENYABAR KAN..HUHU



adek : umi, hadiah cikgu kita beli semalam xcukuplah..adek nak beli lagi..

umi : haaa? xcukup? matilah umi..banyaknya duit nak klua..

kalo semua cikgu adek nak bg?

-nada da brubah jd gnz balik-

adek : hahahahaha haaa ini baru lah umi adek..

abg : hahahaha btol2..

umi : -.-''






ALHAMDULILLAH YA ALLAH,



di atas kurniaan mu buatku,..keluarga yang bahagia..

 hingga kesyurga hendaknya..








Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang