JOM TERJAH~

Selasa, 10 Ogos 2010

SUDAH PERANGAI MANUSIA...




Sejak dr balek bkursus lg, abg lov tegur supaya lov timbang-timbangkn n kalo boleh amalkn cara btudung yg selalu dia mntk lov pakai. mmg tidak dpt dinafikan lg lov mmg seorang yg bertudung,, tp bertudung yg mcmn? tntu la cra tudung yg berfesyen2 mngikut peredaran zmn pd msa skunk ni..



then selalu lov akn ckp ngn abg "nnti la lov tukar..ape slhnyer bgaya dgn btudung skalipn jnji btudung kan?". abg senyum sambil geleng2 kpala thn tros blah cmtu je.. lov rasa abg mrh..tp biasalah dia xnk tnjk..



tp sejak beberapa hr ni lov blaja-laja la cara pakai tudung terus tutup dhdpn..pg td tros abg puji.."alhamdulillah mcm ni lah dia seorang isteri yg taat..dgr kata suami..jaga maruah diri..tutup aurat..smoga dpt troskn mcm ni slalu la ye". kata abg sambil tersengeh xhbs2.



dlm hati suka tp risau ape pndgn kwn2 plk yela coz sblm2 ni bstyle sgt..patu tiba2 bekatup pulak kan..tros abg kata.."jgn peduli pndgn org..tp ambil peduli apa pndgn Allah pd kita..". betul jgk kata abg -mcm dia tau je ape lov piker-..



selalunya pakai tudung or selendang ats dada..fikir jgk..ko semata2 pakai tudung tp ats dada..apekehalnya??? konon2nya da tutup aurat la cenggitu? Ya Allah..bkn rupanya..btmbh2 pula dosa lain..kerana nk btudung senang or menarik da menarik mata2 liar lain yg suka mencuri pandang.. hurm..



so hr ni tros g keje ngn pakai tudung ala2 sopan gitu..tp itulah..SUDAH PERANGAI MANUSIA..



ada yg memuji ada juga yg mengeji..walau kita sesama islam..



tp kekadang tu lov rasa org yg beragama lain or yg bkn islam ni lebih menghormati org dr mereka2 yg seagama ni..



ada yg kata "woahh u nmpk lain hr ni..tp lain pn ok jgk..". <<>



"u da lain skunk...btmbh cantik..pakai tudung mcm ni lg cntik..". <<>



tp org yg seagama ni... -bkn nak kutuk saudara islam sndiri- tp tgoklah prangai mereka yg suka mengeji org lain..



tgok la kata mereka ni "hi kak..lain mcm je pakai tudung hari ni?" <<<<>



" akak pakai tudung cmni sbb nk puasa ni kan..kalo x xdelah cmni..". <<<>

"hi kak kenapa xpakai purdah je terus kan elok?". <<<<>



apela slhnyer manusia itu brubah..jikalau perubahan itu adalah perubahan yg menjadikan dia lebih baik. tidak slh mencuba kan?



bkn sempena bln ramadan ni je..tp lov ambil peluang ni utk melatih diri lov selain dr menahan lapar menahan diri dr segala2nya lov juga ingin mengajar diri supaya serba sedikit belajar dan mcuba dgn cara yg btol.



lov masih lg blaja..ilmu agama ni byk..xsmua yg kite tahu dgn betul..



lov bkn mrh dgn org2 cmni..kan Allah berfirman, Nabi bersabda .. manusia pula berkata..tp jgn lah berkata yg bkn2 kpd saudara islam sndiri..



tidak slh sempena bln baik ni kita bsama2 melatih diri melakukan perkara2 yg baik..byk manfaatnya dictu..



smoga mereka akn berubah..dan bersama2lah kita meningkatkan lg amal ibadah d bln mulia ini..



Smoga diri ini akn tbh dan cekal berusaha kearah mnjadi isteri solehah dan ibu yg mithali..



Ampun dan maaf sekiranya tkasar bahasa, tersilap kata. terguris rasa..



hamba hnya insan biasa yg ingin segalanya mjadi lebih baik buat diri dan keluarga tercinta...dan demi kehidupan di akhirat sana.. Amin.

Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang