JOM TERJAH~

Selasa, 17 Julai 2012

KURSUS DI ARKIB NEGARA


Assalammualaikum, 

lov hadiri kursus lagi, kursus yg xde kene mengena ngn kerja lov..

buat masa skrg ni la, agaknyer la kan,


tp tatau jgk, manetau esok2 kne bpindah kerja ke kan?

tekono plak kje cmni..haaaa gamat idop ko lov..


so xde ape pun yg lov nk crita kn psl ksus ni,

kalo crita pn myb korang xberminat or xbrape nk fhm..

-lov pn xfhm senonyer-


ade beberapa pic yg lov tgkp swktu kursus ni blangsung,

still blangsung skrg nih shingga jumaat

mule2 tu xbrapa nk kenal lg, so xbrape sronok..


lps2 tu kami semua mcm da soplo tahun kenal

^^ sronok!!!

ada pegawai bso pn xblagak lgsung..


kami jd geng lg, hahahaha -lupe diri-

so jom lyn~~


ini da dipendekkn la oke.. pendek la sgt kan?

  kami bkursus di dlm makmal..hahaha xpernah pn sblm ni mcm ni

coz kami akn mggunakan bhn2 kimia..

erm kursus apela kami ambik ni ye?

kehkehkeh >:)



kami diberi kertas lama ni, lps tu disuruh koyak2kn

kami punyer tkot nk koyak, coz kertas ni nmpk mcm bhn bersejarah je..

lol

dtg2 en.zam -pceramah kami-

tros dia srekkkkkkk -koyak beb-

heheheh

 


rupa2nya dia nk ajar kami mcmn2 nk repair surat, kertas2 penting,

mcm surat branak ke, bhn2 bsejarah ke..

kita boleh repair balik koyakan tu n nmpk mcm baru tau..

serius beb!!

tp nk carik bhn2 makmal tu agk susah la

coz kbynkn bhn2 ini di beli dari luar ngara..

bhn2 makmal la kite pendekkn ye..

nk nyebot tu pyh.. :P
 


kite tmpal dlu tmpt koyak tu ngn satu bhn mcm selotape tu

lps tu buh plak satu bhn cair mcm gam tu..gam khas la..

tp inya dihasilkn mlalu satu cmpuran bhn kimia oke..

baunyer sgt kuat menyakitkn idong,

ade yg bersin, ade yg  nk munta, ada yg nk pegsan dgn bau ni..
 


ni la tape tu, sgt bgos...boleh repair surat branak nnti..
 


hohoho kwn2 semua bsatu padu mdgr arahan..

tgokla btol2 bhn kimia tu..

tkot woo :P 


bhn susah nk dpt, so kne potong ikut saiz yg telah diukur dgn tepat

agr tidak mmbazir..nk potong kena teliti

tkot bhn tu terkoyak..aduhh mmg rumit keje ni..
 


3 jam kemudian, membe da saket pinggang mnunggu

kwn memotong..punyerla cermat..

hahahahaha

-ini cerita buatan aku smata2-
 


 ini lg satu cara, xpyh tampal2

tp kami terus letak dia dlm kertas mcm kertas tisu tu

then letak bhn kimia diatasnyer scara brulang2

ini utk pelihara scara menyeluruh..

tadi secara sdikit2 shja..yg mn2 koyak je..

tp yg di atas ni menyeluruh..



tgok la bhn2 dia..

kt ofs lov pegang kyboard n mouse je.. hehehe
 


tngu dia kering, kne dibuat diats pemukaan cermin yg rata n licin

agr tidak rosak
 


tadaaaaaa!!! sgt cantek kan?

mcm baru wooo

sape ada surat branak rosak sila kasik sama saya

saya suda pandai repair maaa ^^

-haip2 tp kne ada makmal n bhn kimia mcm ni je tau-

:P 


sgt btungkus lumus dan cermat mbuat kerja..

da mcm pmbantu makmal kawan aku ni..ehehe
 


lps tu masukkn dl oven..kehkeh

bkn oven btol2 pn cume tmpt jaring2

btujuan utk pengeringan sahaja..

skejap je dia kering tau..canggeh tao..
 


ade terkomot tu kne repair lebeh sket..

buat di bawah lampu mcm ni..baru nmpk kedut2 halus dia..

haaa kan da ckp kne buat cermat2..
 


ini kami di makmal 2..lebeh kurang bilik ptukangan plak..

mcm2 aku g kursus ni..semua bilek masuk..

contoh jahitan..cantekkn..
 


ada byk contoh2 jahitan..semua cantek2..

kami pn akn blajar ni nnti..
 


lov suke yg ats skali tu...cantek!!!!!!!!!

sifuuu tulongla ajarkan patek!!!
 


tgok2..dia buat pakai kain pelikat kulitnye.

wahhhhh sgt tergamam coz tetanyer kaen sape la dia ambk ni..

 teruje oke.. 



hahahaha inilah kursus lov hadiri slama sminggu ni

kt pic2 tu semua pekara yg akn kami buat smngu ni..
  


bhn2 di makmal 2 @ bilik ptukangan

mcm bilek bedah plak..tkot aku..
 


bhn2 ni utk buat sejilid bku..

sjilid means satu buah buku, bukan beberapa tajuk dlm satu bku..

fhm murid2???
  
:P 


mesin yg akn kami gunakan nnti..

belum bkesempatan lg mggunakannya..
 


mesin lg...mcm pemecah ais utk abc je kan..

hahahaha -ingt mkn je-
 


xtau nama dia..tp nti kite blajar jgk..
 


pemberat...

nmpk mcm bnde mudah je..mcm ringan je..

berat tau..mcm agkt beras 5kilo ngn sbela tgn.. :P
 


tkul canggeh.. ini tukul2 khas utk mghasilkn sbuah bku..
 


jarun yg dgunakan utk mnjahit bku..

bku2 skrg byk mggunakan mesin canggeh2..

da xde jahit2..sedangkan bku yg dijahit lebih thn 

kualitinya juga lebih baek 

jarun ini sebatang rm3.00 

dibeli dari negara luar oke..sni ada tp xsama
 


ini digunakan utk meratakan sbarang pmukaan 

menanda n mcm2 lg kite boleh gunakan dgnnya..

ini bkn plastik oke..

ini juga dibeli dari luar negara.. -xingt negara mn-

ini merupakan tulang ikan paus tau..woooooo!!

T_T sian ikn paos
 


pmotongan awl utk kami mghasilkn sbuah bku..

kami akn hasilkan sebuah bku dgn tgn kami sndiri!!!

uwaaaaa sgt teruje nih!!

xsbr2 lagi..

sape nak oder? lol
 


perkara2 basic...ini paling penting tau

walopun nmpk mcm senang tp sgt rumit!
 


pghasilan kulit dpn belakangnya..


himpap utk mampatkan gam dihujung jalur..
 


abk kertas f4 then mampatkn lagi...
  


inilah ksudahan hari ni..esok2 myb kami akn mule blajar mnjahit..

hoooooo sgt sesak..mmg rumit..


so tunggu jela oke shingga lov tamat kursus ni..

ehehehe..papai~~


 

Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang