Khamis, 16 April 2020

MENGAJAR SAMBIL BELAJAR - ANAK SOLEHAH





Assalammualaikum,

aku ada cerita aku belajar semula mengaji, betulkan bacaan, aurat,

dan banyak lagi ilmu2 agama yg masih belum aku belajar or byk yg dah lupa.


tiba satu masa ustaz minta aku wakilkan dia untuk mengajar anak2 di kawasan kami 

aku mmg tolak lah..sedangkan aku lg belajar macam mana nk ajar anak org.

ntah2 bdk2 tu lagi terel dari aku.


tp ustaz kata ustaz percaya aku boleh. ada buku yang disediakan untuk mengajar.

ikut sahaja setiap arahan dan teknik2 pembelajaran.

aku ni xboleh org bg hrpn mcm tu. dlm terpaksa terima jgk.


bpns bhujan, kami berdikit2 belajar, menghafal. rupanya aku fhm.

sambil aku mengajar ank2 ini aku juga turut belajar bersama mereka.

malah lebih cpt lg.


penghujung 2017 kami dimaklumkan ank2 perlu masuk pertandingan yg diadakan 

bg mewakili setiap zon. terperanjat ke idok..ha ce kabo..

ngajo kampung2 je..aku ingt xde la sampai nk bertanding2 ni.

besar plk tu seluruh Malaysia. mcm nk luruh jantung aku ni..lg2 bdk2 tu..

ustazah xnk masuk ustazah..xnk masuk..haa punyala penat nk yakinkan diorg

diorg bole..kita cuba...n mcm2 lg..



pic belajar di rumah aku, sediakan srpn, n bg peluang rht2 sambil menonton tv

sblm sambung lg belajar.


alhamdulillah, sekarang kami dah ada tempat mengaji sendiri

lebih selesa. ank2 sedang menghafal. 


ank2 juga ada peperiksaan, yg mana tiada hadiah pn cuma akn dimaklumkan

markah kpd ibu bpa dan gurunya. yg tinggi alhamdulillah. yg kurang perlu dimantapkan 

lagi.


hari pertandingan, saje aku minta semua sedondon purple. biar nampak serasi

dan senang aku nk handle dlm ramai  ank2 tu. ada pelbagai usia.


waktu hafazan tu pljr aku pandang aku mntk tlg...

dia diberi surah yg dia blom hafaz lg. pilihan berdasarkan 

cabutan yg dipilih oleh ank sendiri.


aku angguk, xpe. diam je. dah mcm nk menangis bdk tu..

yela hafazan dibuat dihdpn ibu bpa, pasukan lwn dan org ramai yg dtg..

semoga ank2 aku ni jd org yg berjaya kelak.

bg usia yg kecil mereka masuk pertandingan mewarna.


cabaran menjawab kuiz yg perlu direbut dari pasukan lawan.

aku dok blkg nk bg jwpn..coz ada pilihan sekiranya mereka tidak tahu 

mereka boleh bertanya kpd  sesiapa..aku tunggu je kt ctu dgn buku. 

pak ustaz dkt blkg jgn maraa..lol


dan alhamdulillah, pd usia yg muda lg.. 

kami juara penulisan jawi dan tempat kedua hafazan. yey..

ank2 dpt duit tanda tahniah pemberian dari pak ustaz. 

semoga ank2 terus bjaya menjadi ank2 yg soleh solehah ye. aaminn.





Tiada ulasan:

PENGALAMAN NGERI DALAM BILIK BEDAH

Assalammualaikum, lov sambung lagi cerita dari yg ni pengalaman-mengandungkan-anak-kedua masuk je bilik bedah semua dah...