JOM TERJAH~

Selasa, 28 Januari 2014

UBAH PEMAKANAN LOV




Assalammualaikum,

apa kbr hari ni? dah ambil srapan x tadi?

srpn pagi ni wajib di ambil seawal kita bgun dr tdo..


bgun2 je dari tido minum segelas or sbtol air dahulu..yup

then lps mandi siap2 nk g keje tu.. buatla quaker oat ke..nestum ke

sbarang bjirin yg mudah..

lov slalu ambk bjirin or omelet je
 



mule2 buat mmg xlalu nk mkn kan.. lg2 tekak melayu kita ni

nk yg pds2..nsk lmk..hahaha -ckp diri sndiri-



but should be tried..then sampai je dkt ofs kita xrasa lapa..

myb dlm pukul 9 10 nanti baru trasa lagi..

time tu kita boleh ambil 1 - 2 ketul kuih melayu dlm saiz kecil

buatlah kopi or teh o..




sebarang minuman yg xmgunakan susu, krimer n gula bkn xbaik utk kita..

cuma had kan pengmbilan gula 2sdu kecil shja utk shari..

coz dlm laen2 pmknan still ada kdungan gulanya..so hadkan



sebelum mkn tghri minum air msk dlm segelas 2 ..

lebih elok jikalau dpt minum kopi without sugar..

hei kopi 3 in 1 skrg ni mmg da ada kndungan gulanya sndiri..

try la minum tnpa gula..air jgn ltk byk2.. mmg sedap..

lov kalo mnum 3 in 1 mmg xltk gula..




then mkn tghri..

mmg sukar or langsung xde cafeteria yg hidangkan nsk beras perang

so ambl je nsk putih tu, yg kandungan gulanya tinggi tu.. :P



ambil 1 or 1 1/2 senduk suda memadai..dulu2 xpecaya..

then ltk kuah yg berunsurkn sup2..sup sayur ke daging ke..sbarang sup




 mkn byk protin, dari daging aym tnpa kulit, ikn n sbarang daging..

lebihkn sayur hijau dari semua bnda dlm pinggan tu..




jgn ambil sos..sos byk gula.. :P -dlu suke mkn sos-

kalo dicampo2 kan kesemua gula yg kita ambl shari mmg sudah tlalu byk

hati2..


sblm mkn apa2 baik srpn pg, mnum pg, lunch, mnum ptg, dinner

pastikan mkn buah2an tlebih dahulu..

sepotong pun jadilah.. mkn buah2n yg berserat tinggi ok..




bila mkn tghri, jgn minum air..pastikan slps selesai mkn kira2 20 minit

slps itu baru minum air..itupun air msk la..boleh je kalo nk minum air

manis2 ni..terpulang..itu yg mberi tenaga..n elakkan air bergas ni..



ptg plak kalo rasa lapo, buat air kopi or tea..tpulang la..

then mkn la buat cicah dgn biskut dlm 3-4 keping cmtu..

but mcm biasa mkn buah tlebih dahulu..





n dont forget one thing, slps minum sbrg jns air manis

kite perlu bilas or cuci balik air tu..

dgn air masak..

bkn nk suruh minum berkodi2 air..

cuma pastikan air kencing kita tu sentiasa berwarna putih jernih..

tidak kuning pekat.. bhaya tu..



selalunya mkn mlm, lov mkn sup sayur + daging with kopi

lov suka gile air kopi..

buat lov rasa kenyang, n xde selere mkn...lol

sblm mkn mnum kopi bgos coz dia mcm blok nfsu mkn kite tu..

ehehehe





tgh mlm plk kalo lapo lagi..buatlah oat, mkn buah2 ke..

n kekacang..tp jgn mkn byk2 la..just nk ilangkn rasa

nk mngunyah tu je.. ahahaa


sblm tdo mnum segelas air lg..

itu apa yg lov buat skrg ni...blom ada kesan drastik lg..

tp sudah nmpk perbezaannya wlopn sdikit..

jgn keliru n jgn tertipu..dgn perkataan DIET ni..


DIET bkn bmksud berlapar, xboleh mkn, sekat mkn

n yg bersedara dgnnya.. :P




diet ni kita perlu kerap mkn, kalo boleh 6x sehari..

tp dlm kdungan yg kecil, kalo sayo tu boleh mkn semgkok besr apa slhnya..

itu kalo boleh la..bnda sihat kan.. -lov blm boleh lg-

bdn kita ni perlukn semua jns mknn..utk tenaga, n sbgainya..







kalo bagos pemakanan yg kita ambil sehari2

kita akn membuang air besar skurang2 nya 2x atau lebih dlm sehari

bhn buangan kita yg elok pulak,

ianya x terlalu keras n xlalu lembik..

tu baru tanda pmknn yg kita ambl betul n sihat..



eheeee cite bab2 njs plk.. :P


erm da ckup pnjg kot lov membebel..ehehe saje nk kongsikn

jdual pemakanan yg lov buat skrg..

pnjgaan mknn sma penting dgn senaman..

dua2 perlu selari utk kekal aktif n sihat..


insya allah...

semoga kita semua sihat walafiat hendakNya..



papai uols..


Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang