JOM TERJAH~

Isnin, 19 September 2011

WAHAI IBU..

Hari ni bermula sudah anak-anak kita bersekolah kebangsaan/petang semula yela, 

setelah hampir seminggu mereka bercuti kan?

tadi ke sekolah pwincess hntr dia skola pg.. budak-budak ni biasalah, 

bila hari baru mula nak bersekolah tu mmg akn buat hal xtentu psl.. 

kite ni siapa? kite bkn budak2 tu.. 

kite ni sebagai ibu/bapa mereka harus pandai mainkan peranan

xkiralah samada untuk memujuk, pusing ayat/kata, beri keprcayaan,

lebihkn ksh syg, diorg xpandai utk berfikir lg, 

mereka tahu seronok or xsronok, itu je. 

ada sdikit tekanan mereka akn memberontak.

nk jadikan crita pg2 tu lov hntr pwincess tibe2 dgr sore budak pompan 

meraung2 lov xtau mana dtgnyer sore tu,

org ramai anto ank masing2 carik punyer carik tnmpk

kt celah2 manusia yg ramai tu seorang ibu sedang menarik tgn anknye.. 

tarik utk masuk kesekolah.. 

anknya itu bukan kecik lagi. myb dah darjah 2 atau 3 or myb 4..

budak tu menangis2 sekuat kuatnya..

bg lov budak kalo besar tu mnangis tntu coz dia dah xthn sakit sgt,

or ada sesuatu yg menakutkan atau tidak seronok 

untuk dia masuk ke sekolah pd hari itu.. 

anak-anak ni bukan ari2 mereka buat perangai..

cube lah perhatikan ada ari2 tertentu shja.

ramai yg memerhatikan ibu dan anak ni.. 

sudah hmpir separuh jln tgn anknya ditarik, si ibu mengalah. 


penat agaknye.

terus tgn dilepaskan sambil berjalan

meninggalkan anknya yang menyapu2 tgnnye sndiri.. 

SEDEH SGT LOV TGOK OKE..BUDAK ITU KESAKITAN...

DISAKITI IBUNYA SENDIRI. 

nmpk ibunye terus berjalan dia terus berlari mendapatkan ibunya,

kmudian pinggang ibunya dia peluk,

tp ibunya berpusing lalu terus menampar pipi anknya. 

Ya Allah, tidak tahan sangat ati ini melihat perbuatan tu,

anak itu terus memegang pipinya dan terus berlari masuk kesekolah..

mungkin dia malu coz dah ramai budak2 tengok..

sedh sgt anak itu kesekolah dgn air mata bercucuran 

dan kesakitan yg masih berpinar di pipinya.. 

wahai ibu2 diluar sana, tolonglah jangan sesekali mudah sgt tgn

yg Allah kurniakan ini digunakan dgn jln yg tidak sepatutnya..

tak kasihankah pd anak itu, bkn org lain..anak sndiri. 

sebusuk-busuk mana pun, seburuk-buruk mana pun, 

sejahat-jahat mana pun itu anak kita..

hari ni mood lov kt ofs terganggu sgt2..

teringat2 wjh budak tu..xsampai ati rasanya.. 

ank itu anugerah Allah, amanah dariNya..

esok2 kita akn dihitung bgaimana cara kite mnjaga memelihara Amamah itu..

baikkah? burukkah? tak takut ke?

kenapalah lov nmpk semua kjadian ni.. 

sampai wktu lov mnulis entry ni pun lov menanges..

-emo btolkn lov ni- 

cubelah selidik sdikit, luangkn masa sdikit kenapa dia bkelakuan sdemikian..

stiap pkara itu ada sebab2 nya...

jgn mudah mengalah dgn mgikut hawa nfsu.. 

-pringatan ini buat diri sndiri juga- 

insyallah. 






Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang