JOM TERJAH~

Khamis, 21 Julai 2011

HADIAH KE RASUAH? INGAT ALLAH DIK..



Sejak menguruskan pembelian brg2 d ofs ni mcm2 dah lov pelajari..

walaupun pembeliannya dari sekecil-kecilnya barang n tidak semahal mana pun..

mula-mula menguruskan bende2 camni ras
a sronok coz lov baru dpt pengalaman

bkerja yg sebenar dari mula-mula bkerja sbelum ni yg agk tidak mencabar .. :P

mula-mula tu seronok tp lama kelamaan baru lov sedar agk bahaya jgk kerja lov ni

coz mula bermain ngn permintaan org, duit, kewangan, pemilihan, n mcm2 lagi..

oleh itu lov sering ditawarkan dengan berm
acam-macam jns tawaran..

lov mula jadi takut.. apa benda semua ni? sampai lov tanya budak syrkt tu..

"adik nk bagi akak hadiah ni buat apa ye?"

"ala kak hadiah je, kalao akak ambik syrkt saya saya bglah akak hadiah ni"


"xboleh dik, pmilihan bkn akak yg tent
ukan..tp big bos akak..".

"ala akak ni mcm xfhm plk, akak xpyh bg syrkt hrga murah tu akak buanglah permohonan dia..
jadi nnti bos akak akn pilih saya..nti saya bg akak hadiah ye?".


"hadiah ke rasuah ni dik? hish akak xboleh lah buang permohonan org cmtu je.."

"ala kak tolonglah kak, saya bagi akak 300 nak x?"

masa ni lov dah menggeletar pegang phone.. terdiam sejenak..kumpulkn semangat.

"dik camnilah ye dik, akak mntk maaf sgt2 akak xboleh terima tawaran adik tu..

setiap permohonan akak masukkn dlm bilik bos biarlah bos yg pilih ye..
kalo ada rezeki adik adalah tu.."

akak cume buat permohonan pd syrkt then akak masukkn semua kertas2 tu dlm bilik bos

itu je..akak cuma buat kerja akak dik.
lagipun akak dah ada gaji setiap bulan dari kerja yang akak buat...akak mintak maaf ye dik..".

budak tu terdiam je..then terus matikan tepon..

-tp lov plk yg rasa bersalah, trok sgt ke aku ni? blgk baik ke? xjugk..entahlah betul kot apa yg aku buat ni-

lov tahu lov bknnya baik sgt pun, lov pn xkata lov ni muslimah terpilih..

muslimah sejati... -itu impian- tapiii..

mmg sedari kecil lagi kite semua dah diajar jgn ambil pemberian org lain yg bkn or belum tntu milik kite..

masa tu rasa 300 tu mcm besar..kite nk buat apa ngn dwet tu? mkn?

nk jadikannya darah daging? apa nak dijawab kt akhirat nnti? hadiah je ya allah?

berani ke? lov xberani. entah kenapa lov rasa perbuatan tu salah sgt

bygkan lah bila dgr je pn lov dah menggigil..

semoga apa yg lov buat ni betul.. lov hrp sgt kwn2 pn mcm tu jgk..

biarlah sebesarmana pun, jnji kite mkn dari cara yg halal.

dosa kite masa silam dulu tu sudah byk bertimbun2...buat apa nk ditambah dosa yg lain pula..

semoga kite akan terus terpelihara dengan perlindungannya..

Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang