JOM TERJAH~

Khamis, 25 April 2013

MANUSIA OH MANUSIA




Assalammualaikum..(salam sejahtera ke atas kamu)

sudah menjelang 10 tahun usia perkahwinan kami

alhamdulillah dikurniakan juga seorang cahaya mata

dlm tempoh tersebut..



kdg kala lov merasa sedeh, kecewe dgn persoalan

org2 disekeliling ni..walaupun sudah tahu, sudah maklum

tapi seolah-olah sengaja menimbulkan persoalan

"bila nak tambah lagi?"

"mkn ubt ke xnk beranak lagi?"

"takut beranak ke?"

"kurang berkemampuan kot ye, kalo nk tmbh?" 

"memang rancang nk sorang je ke?"

"cukup  ke sorang?"

"usia da makin tua, xnak cuba lagi ke?"

"ingat sorang tu tentu menjadi ke? baik ramai skurang2nya ada yg mjadi"


why?? why? ke?? ke? why? ke?

semua persoalan yg tidak masuk diakal..

memang lov akui ada yg betul, tp kalau tanya kita secara peribadi

itu lain, tapi persoalan2 ni ditanya dihadapan orang lain..

dan diulang-ulangi

kenapa? sengaja nak malukan orang ke or what?


kalau perempuan tnya dpn perempuan lain pun kite terasa sakitnya ati..

apatah lagi dpn lelaki.. pun nk tnye jgk ke..mcm xde maruah je kita ni dibuatnya..


kdg2 org yg sama dok ulang soalan yg sama..xbosan ke?

tidak cukup ke jawapan yg diberikan?

"Alhamdulillah ada juga sorang anak saya, mungkin belum rezeki yg kdua"

"tolonglah doakan saya"

"saya juga nakkan ank lagi, belum ada rezki"


hello?? kita ni manusia lah, kita merancang..tuhan yang menentukan

kalo u all ada ank ramai, lebih dari seorang..bersyukurlah..

lov ada ank sorang, lov sgt2 bersyukur..bkn mudah melahirkan

 bkn mudah juga utk membesarkan


ibu mana yg tidak sygkan anknyer.. ibu mana yg tidak mahukan ank lg kn?

better diam dari berkata2, dari berkata perkara2 yg mgkin menyakitkan

hati dan perasaan insan lain walopun dia menjawabnyer dgn senyuman..


masya allah, setiap apa yg Allah bg mungkin sbagai hadiah, mgkin juga

sbagai ujian nnti..

ckup2lah ye insafilah diri, cermin diri sndiri,


umpama seorang wanita yang memakai tudung pendek tapi sibuk 

mengutuk wanita lain yang tidak bertudung..

sedangkan tahap dirinya dan wanita itu sama sahaja..


maafkan lov andai ada yg terasa dgn entry ni..

kdg kala lov kene luahkan agr tidak membebani fikiran..

salam..

 


3 ulasan:

indahhouse berkata...

Salam mesra kak Love,
Ya, memang sukar nak menepis pertanyaan orang. Mmg sikap dioarang macam tu kot.
Hubby selalu cakap, org yg bertanya begitu sbb mereka saje nak sembang/ 'break the ice' ataupun nak bergurau. Tapi saya pulak rs lain. Agaknya sbb lelaki tak sensitip mcm pompuan. Apepun, jangan putus asa kak. Jk diturutkan sgt kata orang, kita letih. Allah bg rezeki mcm2 cara. :)

Diana berkata...

mmmm... mulut orang memang susah nak jangka...

Banyak je persoalannyer..bila difikir-fikir boleh buat sakit hati dan terasa je..

Sabar je ye Luv.. kita tahu apa yang kita buat... Selagi mana kita berusaha Insya Allah ada reze itu.. cuma rezeki kita mungkin sedikit lambat..

Saya ni pun, nanak dah 3 tahun..dah ada bunyi-bunyi taknak tambah ke..itu ke..ini ke.. Tapi boleh tahan lagi la.. mungkin sebab nanak 3 tahun, satu umur yang masih kecik bagi saya... tapi tak tahu lah setahun dua lagi..

Nak sangat tambah lagi.. tapi belum ada rezeki...apa boleh buat...

=)

Lov Note berkata...

Alhamdulillah kdg2 tu bole sbr lov sabo, kdg2 tu ngamok jgk..then byk mkn ati..g toilet nanges. . Hehe

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang