JOM TERJAH~

Isnin, 22 April 2013

BIBIK.. BIBIK..




Assalammualaikum,

Sejak paman meninggal baru-baru ni..tak berapa nak baru la tapi still terasa baru lagi..

bibik, isteri paman sering ke selangor bjumpa cucu, ank n ank sdaranya


sjk mula lg masuk dlm fmly ni bibik adalah org yg lov paling rapat sekali 

syg betul lov pd dia, kdg2 psl dek dialah tiap2 minggu lov balik 

ke kampung..walopun poket kereng penuh abok..tehehe


time nk balik ke perak lov sekeluarga yg hntrkan bibik

sampai2 shaja dirumah, bibik tak dpt menahan ksedihan suaminya

telah tiada..30 thun mereka hidup bsama kalo tidak slh lov

kite yg tengok pun berat apatah lagi org yang menanggungnya kan..


masuk2 kedlm rumah, rumah bibik yg dulu ceria, bersih, tenang

berubah mjadi kelam, tidak terurus, menakutkan..bkn kata bibik je..

kdg2 lov sndiri maseh tbyg2 n tnmpk2 arwah paman duduk dkrusi 

dihujung meja disudut sana..T_T

arwah seorang yg pendiam, namun mudah tersenyum


bibik pula mudah tertawa, kdg2 bila melihat lov yg kelam kabut mengemaskan 

rumahnya, menyapu, membasuh dia gelak2kan lov sndirian 

smpai menangis gelaknya, hppy bebeno lagaknya


tp kenkadang sewenang2 nyer menitis air mata kesepian..

sekejap2 dia menelefon adik beradiknya, ank saudaranya..

kdg2 ats pkara kecil pun dia mudah naek marah..

lov biarkan je, orang tua memang begitu kot..mudah terasa di hatinya.


selepas kemas, msk air buat air semua bibik panggil lov..

dia da bentangkan tikar mengkuang ditengah rumah, abg lov da lama telena

pwincess dok maen sorang2, bibik ambil bantal disusunnya di ats tikar

"baringlah lina, kamu dah penat tu.."

"ala xpenatla...kuat lg ni.." jwpn poyo dari lov.

"baring la cni, bibik nak baring sebelah lina.." katanya sayu je lov dgr

lov pun terus berbaring disebelahnya..tersenyum dia..


terus dia mengipas lov dgn surat khbr di tgnnya..

"ala xpyh la bik, penat nti..kan ada kipas ni" soal lov

"xpe...sebelum ni bibik selalu buat mcm ni dgn arwahnya...kangan sama dia"


tros bibik buat permintaan "bibik hrp sgt lina dpt duduk cni dgn bibik"

"lina tukarlah kerje kemari..duduk je dekat rumah ni dgn bibik..temankan bibik'


masa tu perasaan lov sgt2 berkecamuk, situasi tu membuat lov tringatkan

arwah nenek dulu..sama je perangainya..

dlm diam lov menepis air mata, dlm ati memohon di beri kekuatan


"bik, bila bibik rindu bibik telefon lah lina..xde pun nti lina telefon bibik ya"

"kalo bibik nk jumpa, lina terus terbang dtg kemari" 

tegelak2 dia mendengarnya..tak tahu dpt melegakan perasaannya 

atau tidak..


"lina jnji ye, raya ni dtg cni..beraya disni dgn bibik..

nti lina tolong psgkn langsir raya utk bibik.." dlm diam lov da tersedu sedan

lov sndiri xprnh dpt merasakn da nikmat bhari raya beberapa thun ni


"tengoklah ya bik, pnjg umur insya allah lina dtg.."


berat je langkah meninggalkan rumah bibik, terasa bersalah

meninggalkannya hidup sendirian begitu..

dlm ati tidak putus2 berdoa untuk bibik, mohon dia diberikn kekuatan


lov or kita semua tak tahu mcmana khidupan kita bila da tua nanti..

itu pun kalau sempat tua, kalau sempat bertaubat..

walo mcmna pn, mohon kita diberi kekuatan mghadapinya, insya allah.




Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang