JOM TERJAH~

Khamis, 18 September 2014

DIET ?? GEMOK??




Assalammualaikum, hye...

mcm yg korang sume tahu, kalo korang ada terbaca entry lov sebelum ni

ada beberapa yg menceritakan berkenaan kesihatan


let's flash back..ermm..

lov dah start jaga pemakanan dari awal tahun ni iaitu 2014

start januari lagi.. mcm2 aktiviti yg lov da buat

mendaki bukit, gunung, walkhaton, zumba n ckp je apa lg yg lov xbuat..

hampir kesemuanya lov buat..

masa tu rasa nk mati buat semua tu..

yelo bdn gemok2 pnjt gunung, bukit sume..

mmg rasa nk mati la..lol


then lov jugak ada join program kurus kevin zahri..

yg mmg hebat, dari program tu juga timbulnya kesedaran

n ilmu yg btol berkenaan pnjagaan kesihatan dgn lebih mendalam lg..


mcm nk pandu kereta, xkn ambik kunci trus start je kan...

mzt kne ada ilmu, cara, lesen dlu sebelum mula apa2..

back then, lov akhirnya dapat tamatkan program kevin dlm tempoh

6 minggu..tp xbyk turun berat bdn..masa tu kalo xslh lov 75kg..

then last timbang bile tmt lthn tu cume 73kg..


time tu lov asyk sakit je, byk mkn ubt, xbyk senaman..

so berat xtrun2, slh lov jgk..sedangkan kwn2 yg laen dah turun byk..

bile tamat je program tu, lov da sndiri balik...kne buat n mula 

semuanya sendiri...kita xde ilmu..so mmg rasa mcm pyh sgt..

buat sehari...kantoi 5 hari...

berjaya buat seminggu kantoi balik sebulan...

berat lov asyk turun naik je..


then time lov kene tahan wad coz denggi tu..

lov terbaring je seminggu kt wad berat lov naek sampai 75kg..

yup naik balik..naik dengan mendadaknya..

sedih, frust, tension semua ada...


then bile balik rumah, seminggu cuti di rumah lov workout,

jga balik pemakanan, mnum air byk2..

skrg lov suka dera diri sndiri... like,

"owh td ko mkn sesudu kek kan, skrg ko rasakan.."

"satu sdu kek = 1 jam crazy workout"

haaa smpai mcm tu...tu sesudu bygkn kalo sepotong..


ada satu masa tu, lov workout smpai xboleh bgun2..

mlm tu lov demam..lol..

then jalan pun mengengkang...crazy..

but i love it! nk mkn sedap sgt kan.... xsedo diri..-ckp pd diri sndiri-

abg antara org yg selalu tegur lov..

dia xsuka cara lov buat diri lov skrg ni..

lov xmkn, lov mkn sikit, lov byk dera diri..dia kata

xpyh smpai mcm tu teruk2..


wlopn abg kata dia akn ttp syg lov seadanya..

walopn dlu kenal lov berat 40 - 45 je..

nw dah 75... dia ttp ada kt samping lov..

ttp akn sygkn lov..rasa kelakar je bila dia ckp cmtu..

lov terpikir " teruk sgt ke aku buat diri aku ni?"..

"kenapa sampai abg ckp cmtu"

"ke dia saje je, n xkesah pn bini dia gemok?"..

hahaha mcm2 persoalan...


so msa byk sgt naek tu

 mmg lov rasa dah give up...kwn2 ada yg dtg n syorkan mcm2 jns ubt...

walopn terdesak nk kurus, nk sehat, lov seorg yg xpercaya pd ubt2 kurus ni..

mmg terdesak nk kurus coz doktor kata punca utama lov selalu sakit

coz berat bdn lov xboleh nk tampung diri lov sndiri...bdn lov xkuat lg..

so lov akn selalu sakit...then merebak2 jd makin teruk

gemok jgk punca lov xboleh mengandung lg...


paling teruk doktor scan n sahkan ada something dkt

pintu peranakan yg dah tutup dinding / saluran ke

peranakan, so how benih2 nk melalui kwsn tu kalo ianya tertutup?

-tu dokte kata la- lov dgr je dokter ckp mcm tu..

dote kata ianya mcm sjenis ketumbuhan tp tidak kberbahaya

lov kne pastikan lov sihat balik,

then akn buat rwtn susulan utk pastikan ktumbuhan tu 

TIDAK MEMBESAR...kalo ianya membesar ianya

boleh m'ancam nyawa lov sndiri..
  

klua bilik dokte, lov buat mcm xde apa...

bile abg tnye...lov kata xde apa, ok je...bnda biasa..

dmam n sbagainya

lov xnk susahkan hati sape2..ni sume slh lov sndiri...

serius lov akn nanges...bile tau?

time mandi...hahaha so kua2 mata bgkak coz kene air...-alsn yg bgos-

lov yg buat diri lov jd trok mcm tu...

lov sndiri...haizzz!!


but nw..lov sedar, doktor cume minta lov hidup dgn cara sht...

skrg lov join group atkins, sgt sempoi...just jaga mkn...

walopn skrg ni lov ada jugak terbabasnya...tp xteruk mcm sblm ni..

bila tebabas je, balik rumah lov akn workout gile2...then mnum air byk2..


berat xde turun byk...xbyk pn lov da turun 10kg

time amalkan diet atkins ni..

skrg ni lov dah 66kg..

tp skrg ni berat ni jd statik kt ctu je xgerak..

risau jgk...tp keep pushing on...

bnda ni kite boleh kontrol...

korang pn jga pemakanan, jga diri ok...

n bg semangat dkt lov jgk!!

hrp sgt lov boleh jd seorg yg sht, hppy, n boleh jd sumber inspirasi org laen..

terutama skali my family..


to those yg sakit hati dgn lov, ejek2 lov..yg perli2 lov,

walopn sume dah tua2 bangka..

mcm budak2 kecik je lov tgok korang..kesian sgt...

tp xpela...lov dpt pahala, lov pn jd lebih kuat dgn kata2 busuk dr korang...

lov pn doakan korang kuat smngt, cermin diri, jgn asyk

jga org lain sampai diri korang pn tebabas sama..


lov bkn diet nk kurus, bkn nk cantik....itu smua akn dtg kmudian

sebagai bonus...yg penting lov nk hidup lov yg dlu,,

seorg yg sihat, aktif, happy, lov nk jd ibu lg...selalu ketawa

selalu buat org lain tertawa..

lov nk  tgok ank lov mbesar...

n membahagiakan sume yg sntiasa ada disisi

susah n senang, jatuh dan bangun lov slama ni..



semoga kita semua dpt jd insan, hamba, istri, ank, ibu, kakak, pekerja

kekasih, dan sape2 sahaja yg sihat, bahagia dan membahagiakan...



lov syg korang semua...


papai..






Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang