JOM TERJAH~

Ahad, 17 Mac 2013

LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE PENJARA KAJANG





Assalammualaikum,

apa kbr semua ari ni? hrp nyer semua sihat2 blaka..

ingt x lov prnh ckp lov buat kerje2 lwtn utk my ofs?

so kali ni setelah berbulan2 lov memohon, ilang, xsampai,

xde pgawai..n mcm2 lg...akhirnya bjaya jua pmohonan lov

utk ofs melawat ke Penjara Kajang..



kenapa dlm byk2 lov pilih penjara????? a'ah2..not me..

firstly it is from my bos, dia yg cdgkan bnda ni..

masa dia cdgkan tu pun lov tnye dia mcm xpcaya je..

penjara?? penjara bos? 



msa tu xnmpk apa fungsinya kalo kite g sna..apa yg bestnyer tgok bnduan2

tgok psalah2 kan?? xmdatangkan hasil..

itu tggapan ptama lov.. but bile jejakkan shaja kaki ke sna..

dpt pula lihat pesalah2 ini di bawa keluar dgn keadaan bgari..buniform


ntah dari mana terbit pula rasa hiba, mereka ini semuanya adalah 

anak kpd someone, ayh, abg, adek, tunang, suami, isteri 

xkira apa pun gelarannya mereka ini manusia


lov pun baru je tahu penjara kajang ni terletak semua didalamnya..

ada antaranya bersebelahan shaja seperti pnjara wanita 

dgn pnjara dadah yakni ksemua pghuninya adalah lelaki..

berada di pintu hdpn pnjara yg tegak bdiri sprti sbuah kubu tu

tiba2 je meremang bulu roma dibuatnya..




nmpk x peti simpanan kotak2 silver tu?

ha dkt ctu la kami simpan semua brg2 kami sblm masuk kedalam..

 kami cume boleh pegang kncinya shaja..
 


sebelum masuk kami di minta oleh pegawai penjara untuk meninggalkan

kesemua hrta bnda kami, beg, duit, hnpn, kamera n semuanya lah..

xboleh di bawa masuk!!!! itu adalah undang2nya ok..

sila patuhi arahan..utk kselamatan..



kmudian, masuk2 shaja didalam kami semua kene melalui kwsn

pemeriksaan tubuh bdn dgn sejenis alat..tko2 kalo kami ada

mbawa bnda2 yg mbhaya utk diri kami n penghuni didalamnya..

opss pegawai perempuan akn buat pmeriksaan pd plawat prempuan

lelaki dgn lelaki...so jgn risau la..anda selamat..ahaks..



masuk sahaja didalam kami telah melalui 2 pntu kselamatan..

terbeliak biji mata lov bila tgok semua pesalah2 ini bebas didlm tu

mereka ini berada di mana2 shaja..

ada yg sedang menggunting pokok, mengecat tembok, melukis mural

berkebun, dan ada yg mjadi chef..sgt hebat...

tros lov pelok tgn member lov...tkot coz diorg semua ada snjata..

dlm kepala otak lov da bygkn mcm2..sedangkan xde apa pn.. haizz
 



tp mmg xsangka mereka ini semua sgt sgt sgt berbakat...

dan sejujurnya lov ckp hmpir 98% pghuni dlm tu adalah melayu

mereka semua masih muda2 belaka, bdn sehat, rupa?

jgn ckp la, memang semua dkt dlm tu mcm model2

ensem belaka..serius ni!


sampai lov bisik dkt kwn sbela 

"dkt cni rupanya smua lelaki melayu yg kck2 prgi ye..ensemnyerrr"

kwn dok tercengang "akak!! akak ke yg ckp mcm tu td?"

lolololololololol


brada dkt dlm tu ati mmg cuak...mereka ada bratus2 org 

pgawai pnjara yg mgiring kami tidaklah sramai mereka..

kalo blaku rusuhan mcmn? kami kne kidnap ke..tkot sgt.. 

tp alhamdulillah, xde apa2 pkara buruk yg tjadi..

once again kepala otak ni dok piker bnda2 pelik..

 sedangkan mereka ni sgt2 bdisiplin kt dlm tu

siap beri hormat n ucp slmt lg pd kite para tetamu ni


slmt pg tuan!

slmt pg puan!

selamat dtg tuan slmt dtg puan!

slmt jalan tuan! slmt jln puan!
 


rasa mcm nk ckp "eh xpyh la sampai mcm tu kami pn org biasa je"

ada kwn2 lov yg mngalirkan air mata ktika melihat ruang tdo mereka ini

tlalu daif, satu bilik kecil tp mereka tpkse tinggal bramai2..

tp itu bukan seksaan kpd mereka, itu cuma utk mbuang ego mereka

melatih mereka bcampo dan berbaik sesama sndiri..


xkurang lov pn juga mgalirkan air mata, sygnya...

mnusia2 ini diciptakan bgitu indah prasa rupanya tp

tgelincir sdikit dlm memilih lgkhnya, 

Ya Allah tunjukkan lah mereka jalan yg Engkau redhai..


mule2 masuk trasa takot trasa nk blari keluar smula..

tp bila tiba kami utk mlgkah pergi meninggalkan mereka.. trasa sedih sgt

di hati ni, trasa sayu, trasa seolah2 ingin mrayu agr

kalo mereka klua nnti tolonglah jgn buat lg ksilapan2 lama..

mereka ini masih muda2 orgnya, ada bakat, mgkin ada pluang utk bjaya


dlm pnjara ni pun ada Open University tau..

ada penghuni2 disni yg blajar tinggi da takat ijazah..master n sbagainya..

tp kata pgawai pnjara, nak dgn xnk je majikan2

dkt luar sana utk ambil mreka bkerja..ramai org tkot nk ambk psalah

mcm diorg tu..tp tidak salah rasanya skiranya mereka

dpt diberi peluang utk bjaya dan mbahagiakn insan lain juga.. 




klua je dari ctu, kami dibawa ke  sebuah galeri kraf

hasil kerja tangan penghuni2 pnjara dari 1 Malaysia

kalo lov bwk ribu riban mmg lov borong prabot2 dkt dlm tu..

murah, cantek , halus dan pasti kekuatannya...


prabot2 ni tiada dijual diluar atao dia kedai2 lain

cuma phk pnjara shja yg mjualnya... pghntaran percuma utk skitar slngor..

luar kwsn xpasti pula lov..


ada juga prabot2 tu dbeli oleh tokei2 kedai perabot..beli kt dlm tu 

hrga 3000 tp jual balik 3900 - 4000

hish hish hish... dasat2


so korang nk carik perabot apa2 pn ada rasanya.. 

dibuka setiap isnin - jumaat..tp kalo korang mmg sure dtg nk mbeli 

ari sbtu boleh dipertimbangkan, n lebih elok col dahulu 

sebelum dtg...nti phk pnjara akn prepare tlebih dhulu..


bg lov dari beli perabut dkt luar sana, baik kite beli dkt penjara

sokong pghuni2 ini yg telah bpenat lelah, bsusah pyh belajar

dan smoga hasil titik peluh mereka bjaya mmbawa keuntungan

buat mreka ketika didlm sana

dan juga ktika mereka klua nnti, insyallah



tidak lah mereka rasa apa yg mreka buat tu semuanya sia-sia belaka..

hei come on, mereka mgkin ahli keluarga kita,

mgkin saudara mara kita, shabat, seseorg yg kite kenali

or sayangi, paling tidak mereka saudara seagama..

beri mereka peluang ..omg nules pn nk nanges tingat kt diorg tu


lov doakan agr mreka temui sinar khidupan yg abadi..

dan kmbali mjadi hmbaNya yg beriman dan disayangi..amin..
 

apa yg lov dpt dari lawatan tu? lov rasa insaf sangat..

terus terbit rasa bersyukur yg teramat pd diri, fmly, ank, kwn2 yg ada

alhamdulillah dgn kerja yg ada, rezki yg ada..kesempatan, klapangan

insya Allah akn cuba perbaiki dan perbaiki lg diri ini utk lebih bjaya

pd diri, fmly, n semua..



T_T


Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang