JOM TERJAH~

Ahad, 4 November 2012

SETEM KOLEKSI "PERAYAAN DI MALAYSIA" SIRI II




Asslammualaikum,

sedeyh lah dah ada 2-3 setem koleksi yang lov x sempat

untuk dptkan.. T_T



yg ini pun minta tlg abg lagi utk dptkan..

menjajau kemana2 nta dia mencarinya utk isteri dia ni haa

sian abg, lov dok paksa2 dia g carik..



last2 baru dpt, tp xbyk coz da hbs...

Setem Koleksi "Perayaan DiMalaysia Siri II"



ini butiran-butiran setem yg lov beli ni..

benda ni ada sekali bila kita beli sampul surat hari pertama yg berharga 0.50



inilah sampul surat hari pertama..



dlm keterangan ni dia ada menerangkan sambutan2 perayaan di Malaysia

dan maksud2 setem yg dikeluarkan ni..

ada 5 jenis kesemuanya..



setiap setem ni cuma tinggal 4-5 je..

lov beli 2 keping..patutnya lov beli satu lembaran tu tanpa perlu di koyak2 kan cmni

tp terlewat g beli so byk da hbs..



Setem Perayaan Kuih Bulan juga dikenali sebagai Pesta Tanglung

ia disambut bg menandakan berakhirnya musim menuai pd zmn dahulu kala

perayaan ini disambut oleh kaum cina,

mereka membuat dan saling bertukar-tukar kuih bulan dan

menggantung tanglung


kuih bulan dan tanglung adalah 2 aspek yg penting dlm perayaan ini

knk2 pula akn mmbawa tglung dlm perlbagai warna dan bentuk

smasa perayaan ini..

di Malaysia kini, bukan kaum cina sahaja yg menyambut perayaan ini

malah kaum india, melayu juga turut sama memeriahkan majlis ini

lov pn suka sgt ngn tanglung yg bewarna warni n berbagai bentuk..

sgt cute n harmoni..

kuih bulan pula skrg ni dah ramai pembuat dari kalangan melayu juga

so halal n semua org boleh merasainya bersama.. sedap tau

kuih bulan bermaksud PERPADUAN




Perayaan Thaipusam, disambut oleh mereka yang beragama Hindu

utk mghormati dewa Murugan, juga dikenali sbagai hari menunaikan nazar

dan hari menebus dosa

pada mlm hari patung dewa akn dinaikkan di ats kereta kuda

dan dibawa berarak ke kuil

perayaan ini disambut besar-besaran di Pulau Pinang, Selangor dan Perak



comel kan?



ini pula Perayaan Regatta Lepa

disambut oleh kaum Bajau

Lepa dlm bhasa bajau adalah sampan atau bot

nelayan2 akn menghias bot dgn bermacam2 cara

kemudian ada tarian sambulayang (layar) dan tapis-tapis (bendera)

yg diadakan di ats sampan tau bot


selain daripada itu, sukan air juga turut dijalankan

psembahan kesenian adalah penuutp sambutan Regatta Lepa ini



Hari Raya Aidiladha,

juga dikenali sbagai raya haji mnandakan berakhirnya

haji tahunan ke Makkah.

Aidiladha tidak jauh bezanya dgn Aidilfitiri

semua umat islam akn mula dgn bersolat dimsjd

diikuti dgn penyembelihan lembu, kambing

supaya dagingnya boleh diagihkan kpd mereka yg lebih memerlukan


dgn berpakaian baru semua umat islam akan

berkumpul bersama ahli keluarga, sanak saudara menjamu selera



Perayaan Pesta Kaul

adalah hari kebesaran dan kepercayaan org Melanau di Sarawak

ianya adalah pesta warna warni yg dirayakan setiap tahun dgn bot berhias,

sukan pantai dan makanan kaum Melanau yg enak

tmasuk sago iaitu juadah isitimewa perayaan ini

bertujuan  menghargai pelbagai jenis semangat, seperti semangat laut,

tanah, hutan dan kebun mereka.


Tibou, iaitu buaian gergasi setinggi 20 kaki adalah puncak

perayaan ini..


erm itulah keterangannya..

kalau kwn2 boleh nmpk setiap setem tu ada cetakan khas "glitter foil"

diatsnya..


memang cantek, dan kertas setem juga lebih keras dan khas..

tat all ..




Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang