JOM TERJAH~

Selasa, 16 Oktober 2012

PERMAINAN BATU SEREMBAN




Assalammualaikum,

sekarang ni dekat sekolah pwincess

da dtg demam batu seremban utk budak2 pompan..


boys pulak sebok ngn gasing hape nta..

si pwincess sebok mntk dwet belanje lebih nk bli batu seremban

5 biji yg dijual RM1.00 di sekolahnya..



hais budak2 zmn zkrg ni loklak la ye..

zmn mude2 kite dulu xde nyer beli2 batu seremban ni

jahit sendiri tao nk maen..


walopun jahitnyer tu lobang sana lobang sini

ttp rajen nk blaja mnjahit..

dlm idop lov batu seremban la bnda ptama yg lov jahit..




brisikan kacang hijo jahit pelan2

itupun arwah nenek yg ajo..

walo brp kali tercucok jarum pun tetap troskan

jahit sndiri boleh piliih kaen yg kite suke..

nk beso ke kecik ke..


lagi seronok & lebih bermakna..

batu seremban ni xtau la plk lov..

selalunya dimainkan oleh knk2 perempuan la..







korang kne dok bersimpuh dlm satu bulatan n maen ikut giliran

batu seremban ni kdg2 ada 5 biji.. kdg2 7 biji..

ikut thp kemampuan korang yg nk maen tu..

kalo tpk tgn kecik maen 7 bijik mmg xde mknanya..

sure kalah beso..



nk pendekkan cite - walopn da pnjg citenyer-

lov soh abg belikn kcg ijo....

mlm tu carik kaen apa2 yg xpakai di koyakkan...


ada kaen batek tu mmg xguna so lov koyakkn

then jahit utk si pwincess.


lov soh dia mjahet..

tp sian plak nengok dia balek2 skola je pengsan

pnt sgt la tu.. si tgh2 mlm tros mjahet..

hehehe klako la upanya ye..


mak dia pom bknnyer pndai mjaet..

lol

ehhh batu seremban ni bkn utk permainan budak2 je oke

skrg ni da ada aktiviti sukan di ofs2

yg menyelitkn sukan tradisional di tau d mn2..

sukan OKU namanyer..



slalunyer org2 yg da brusia yg maen coz

xble nk mlompat2 maen sukan yg gnz2..

ibu ngndong pn buleyh join kan?


jadi semua buleyh bsukan n join aktvt jbtn..

lps jahit tepi2 tu tebalekkn je kain tu

masukkn kcg then jahit lg sikit..


lps tu bkr sket hujungnnya agr jhitan xtebukak

tp kne ati2 la tkot tbako plak benang..

bocor plak nnti


pic batu seremban bkaen batek tu la yg lov da siap jahet..

chumel kan?

:P


tat's all kwn2..


jahet sndiri lg best !!! ^^




1 ulasan:

zainab_baniaz berkata...

a'salam..say
dulu ada main tapi kena cari kain dengan kacang hijau pastu jahit...
baru boleh main..
saya main dengan kakak & adik..
kadang2 abang ada main jugak..

permainan tu masa sekolah rendah mesti ada...
lepas periksa je mesti ada owg yang bawak batu seremban...
tapi sekarang dah tak main dah... rindu kenangan lalu.. :(

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang