JOM TERJAH~

Jumaat, 25 Jun 2010

Tempat Menarik di Daerah Klang

BANDAR KLANG <3>


Klang, salah satu daerah yang berkembang pesat di Negeri Selangor. Klang Bandar Di Raja. Memang kalau tiba di Klang ni kita boleh tengok tanda-tanda or lambang Diraja seperti Daulat Tuanku. Keris. dan mcm2 lg.

Antara Tempat Menarik Klang :




Taman Tugu Keris ni korang ble jumpa lps plaza tol masuk ke KLANG. tmpt ni kurang pengunjungnya coz tepi jln besar.. n dkt ngn kawasan perumahan.



tp tmpt ni mmg menarik bg pengunjung luar negara yg sering bergambar disini.. selalu jugak rombongan pelajar2 sekolah ke mari..coz ni je satu2 nya taman keris terbesar yg ada. cantikkan? -susah nk masuk gmbr coz bsr sgt..korang terel tape- :P



ni pula betul2 di pusat Bandar Klang. tmpt perhentian bas dan teksi2 yg membawa anda ke sekitar daerah klang. mcm pusat bndr biasa ada kemudahan bank, pej. pos, kedai2. tmpt mkn..pasaraya n byk lg..





Ni pula namanya PASAR JAWA, bknlah pasar basah yg jual ikan, sotong tu.. ni psr kering.. yg menjual kerepek2, kuih2 tradisi org melayu, kain2 ela..tudung2, telekong yg berbagai jenis, al-quran, buku-buku agama, brg2 dapo -brg kering like belacan, ikn bilis, n mcm2 lg-



time raya tmpt ni mnjadi kunjungn utama, psr ni dah lama bertapak kt KLANG ni..kalo teringin nk mkn kerepek mcm2 tu..dtglah cni..semua ada.. :)





Ni adalah deretan restoran yg berada berhampiran -berhadapan- dgn PASAR JAWA td..tmpt mkn..walaupun seperti gerai2 biasa...tmpt ni mnjadi tumpuan ramai.


Istimewanya, LONTONG KLANG, ROJAK N MEE GRG kt sini mmg BEST!!! thumb's up!! best best!! :P meh2 korang mzt singgah mkn cni k.. (br2 ni masuk tb tau tmpt ni) hehehe -promote-






Msjd Kg. Baru ni baru sahaja siap pembinaannya. betul2 berada dipinggir SUNGAI KLANG, msjd ni cantik -blom bksempatan singgah-



pic diseberang slps melintas JAMBATAN SG. KLANG ... korang akn bhdapan dgn dua simpang.. kiri n kanan.. tp kalo masuk lorong kanan jln terus lg br korang akn jumpa lorong yg satu lg n ini menjadikn lorong kanan td mnjadi lorong tgh!!!!! ..-fhm ke korang ni?- LOL
LET'S START!!!!!



1) Galeri Diraja Sultan Abdul Aziz




Galeri ni menempatkan barang-barang/perkakasan/perhiasan n mcm2 lg brg Diraja yang dipamerkan. Masuk percuma dan banyak kenangan Diraja yang sangat-sangat menarik yang kita boleh lihat disini.


Dalam bangunan ni sangat cantik. keunikanbangunan ni dari luar pun kita dah boleh tengok memang cantik dan tempatnya sangat strategik betul-betul di Bandar Klang.


Selain bersebelahan dengan pejabat pos, bank-bank, kedai buku dan bermacam lagi yang kita boleh temui di kawasan ni dan sangat2 dekat dgn stesen komuter.


Keistimewaan stesen komuter ni dia ada sebuah gerai bunga di dalam sebuah gerabak keretapi di luar stesen komuter klang ni. sangat cantik malah tempat ni prnh beberapa kali masuk tv kerana keunikannya.


Dah jalan2 mzt nk mkn kan???


ahhh restoran ni berada di hadapan stesen komuter klang ni. namanya Restoran Bismillah. memang sejak bertahun2 lamanya restoran ni dah wujud di Bandar Klang ni. Semua pengunjung yg baru turun dari komuter mzt akn singgah menjamu selera di sini apabila mereka sampai.




yg special? roti canai!! hahahaa lps tu kalo sebelah pg ada nasik lemak yg mmg istimewa lauk2 dia byk n sdp2. jarang dpt rasa nsk lmk cmni kt mn2 tmpt lain. mmg xsama. mmg special. mereka ni dah berniaga disini dr lov kecik2 lg..baru pandai jln tau.. :P

kalo boleh dilihat di dlm pic tu..ada sebuah pokok disebelah kedai ni..selalunya ada sebuah gerai kecil dibuka disitu.. gerai cendol!!!!!! mmg sedap. sedap. sedap. n sedap. xrugi korang dtg cni..mcm2 benda n makanan sdp2 ada. ^^ syggg bndr ku...!!!!

kalo korang jln terus ada byk banguna yg berusia berpuluh tahun dahulu. tp dibuka sebagai kedai pejabat, kedai2 biasa. kt deretan kedai tu ada sebuah kedai kek yg menjual kek pandan gulung yg sedap!!!!!!!! skrg ni ank dia yg niaga tp tatau la rasanya dah brubah ke blom..mmg sdp!!! nikmat tau!! -bkobar2 crita-


lps tu ada lmpu isyarat. korang terus je coz lps lampu isyarat tu korang akn jumpa di sebelah kanan pula deretan kedai lg nama kedai2 tu ialah KEDAI PINTU SEPULOH coz kalo xsalah lov ada spulo pntu kesemuanya dstu dlu.


ahhhh yg specialnya??? byk sgt-sgt kedai runcit yg menarik..kalo korang rasa nk jumpa jajan masa kita semua kecik2 dlu?? korang g lah kedai2 kt sana..mzt korang rasa nk menangis bila sampai sana..mcm2 kenangan zmn kecil timbul semula.. uhuhu :P


Yang paling best ada sebuah kedai roti benggali. kedai tu adun n bakar roti kt ctu jgk. mmg ble dpt roti pns. roti putih la...tp mmg sedap, lembut n gebu.. masa arwah ayh uncle tu ada dulu dia buat jem sendiri utk mkn ngn roti putih tu..kalo org xbli jem tu mzt dia mrh.. -xde la mrh btol2- LOL


Coz mmg jem tu sesuai sgt mkn ngn roti putih yg dia buat. sdp..jem tu wane coklat kehitaman..kalo tgok takot..tp rasa dia korang mmg xble carik kt mn2 dlm dunia ni..sdppppppp! tp skunk da xde pkcik tu da ninggal..kedai tu pn ank ke org len jaga...tp kualiti roti ttp sama..




Lps tu plk, korank ble jumpe Stadium ni..bersebelahan ngn sekolah pd sebelah kanan dan sebelah kirinya pula kawasan Istana Diraja... pdg ni bsr, tmpt pnduduk sini dtg stiap pg n petang utk beriadah.. ada tmn permainan yg byk kt cni..tmpt pijak batu, kawasan berlari, pdg bola, main tenis, bola jaring, ping pong..tandas pn turut disediakan.. :)


ada juga gerai kecil, tp beroperasi pd sebelah ptg hingga mlm sahaja coz time tu mmg ramai pengunjung,,seronok dtg cni..



yg tkini ada trek kereta lumba kt pdg ni.. (remote control tu la..) slalu jgk ada plumbaan..dgn bunyi2 yg best mcm kt litar sepang je..hehehe..


kalo bminat ada juga kedai yg dibuka kpd pengunjung yg bminat utk tahu psl kereta lumba ni.. ada jual spare part kereta rasanya.. syok!!!


jln terus lg korang ble nmpk keindahan n btapa cantiknya kawasan belakang istana Diraja. mmg best.



pic tu pntu hdpn Istana Diraja. lps melalui kwsn istana korang akn tiba di masjid Diraja. selalu kalo ada apa2 maslis masjid ni lah yg akan digunakan oleh pihak Istana dan kerabat Diraja.




Masjid ni bgitu bmkna bg lov. msjd ptama yg lov masuk ketika brusia 7 tahun. kt sinilah tmpt lov ngn mak selalu dtg coz dkt ngn rmh. bila lov dah boleh bsolat..mak pun bwk lov g cni utk rasa sndiri btapa agungnya kebesaran illahi mnjadikn lov smakin mncintai solat dan agamaku. dgn keindahan msjd ni..suasananya, mmg rasa tenang sgt bila dtg cni. -ohh rasa nk nanges plk-

bila ada mslh je lov ske dtg cni. solat..duduk2 kjp..dah tenang br pergi..selalu yg paling meriah bila tiba hari isnin khamis n jumaat coz ada mjls / pengajian agama disini. blaja mengaji pn ada tp skunk tatau ada lg ke x..


bila bulan puasa paling meriah sekali..ramai sgt pra hadirin penuh msjd ni.. ohhh indahnya..syg msjid ni semoga akn kekal sampai ke akhirnya.


Setakat ini sahaja kawasan pd sebelah Kiri Klang yg boleh lov terangkn.. kita beralih pada sebelah tgh plak k.. hehee.


okkkk... ni pula jln tgh apabila korang ke Klang.. kawasan ni di panggil LITTLE INDIA coz menempatkan semua kedai2 mereka yg berbangsa india.


JGN SLH FHM PLK!!! kedai2 india tapi korang ble pergi ... tempat ni menarik coz ada jual pelbagai benda dari makanan ke perhiasan rumah, dan fesyen2 terkini pakaian india..


sape2 yg carik sari dtg lah sini kain2 dia mmg cantik dan terkini..semua peniaga kt sini mesra dgn pengunjung.. terlalu byk kedai sampai korang pn ble rambang mata.


kata je kedai india. tp ramai juga pengunjung dari kalangan cina, melayu, mat saleh dari luar negara pn ramai dtg kesini yg membeli kain dan perhiasan rumah..memang unik kan!! kita kan 1 malaysia..hehehe


kdg2 dtg jgk kt cni cari kain sari utk buat baju kurung.. cntik!!!! baju punjabi...mcm2 kaler n pilihan...semua kuih2 tradisi india turut dijual.. ahhh cuba ckp kt mn korang ble jumpa tmpt yg istimewa mcm LITTLE INDIA ni..??


jln dpn lg..korang ble jumpa PERPUSTAKAAN AWAM KLANG, kecil je tmptnye..tp unik dan seronok baca buku kt sini...




ni plk JUSCO yg terbesar kt KLANG atau ble lov katakan di Selangor .. -tmpt sopenk n hangout lov- korang carik apa je mmg kan jmpe kt cni..tp yg sedeh kt cni xde joni .... T_T :P -lov mmg gile ngn stimbot-

setakat tu je.....lps jj ni Daerah Kuala Langat lak.. :) mcm2 jgk keistimewaannye kt ctu..



so dr lorong tgh kita beralih ke lorong sebelah kanan lak iaitu lorong t'akhir klang.. :P

urm ni kawasan sebelah laut lak...iaitu PELABUHAN KLANG.. tmpt yg sgt menarik utk menikmati haruman air laut :P -lov suka tau..-


kawasan ni agk berbatu coz mmg xnk bg org/pengunjung turun sampai ke air -bahaya ko- so korang ble lepak2 kt batu cam tangga2 ni.. ada jualan kacang, n mcm2 jenis jajan -mknan ringan- kt cni


sambil lepak2 pd ptg2 hari ngn keluarga, kawan2 ngn hembusan anginnya...mmg seronok..korang dpt tgok bot2, kpl2 bsr kt cni..semua dkt2 je.. :)


ada jgk pengunjung yg memancing..korang ble tgok kt sbelah sn tu ada kedai menjual makanan laut!!!!!!! SDP!!!



wowoowowo....tmptnyer xla standard sgt -yeke??- ...tp makanan sdp n puas ati tau...bolehlah dikatakan murah jgk mkn kt cni...patu mkn tepi laut..mmg best...mknan segar2 kita ble tgkp sndiri tau...


ohh suasana mlm kt cni mmg menarik.. tp kalo korang tamo mkn kt medan muara ni korang ble mkn kt tngga2 td. bila mlm ada gerai mknan lain yg dibuka kt ctu..


mknan biasa2 lah..bende2 yg bergoreng.. patu yg bestnyer ats stiap meja ada lilin..tmpt tu gelap -xla sampai xnmpk muka- so mcm romantik sgt... heheeh.. :P


urm stakat tu je yg sempat lov terangkan...tp yg pasti byk lg korang kene tau ngn dtg sendiri ke KLANG k.... :p



papai tata titi tutu.. muahhhh!! -erkk tetibe nk kiss pahal lak?- ^^


6 ulasan:

Nuramalina Gani berkata...

gerai bunga di dalam sebuah gerabak keretapi di luar stesen komuter klang kat area mne?..alamat?

lov_note berkata...

kt stesen komuter klg. kalo naek komuter tu benti la kt stesen klang, klua2 je stesen tu jln tros ke sebelah kanan sket..

knan okeh bkn kiri, kiri tu kwsn berpagar utk parking kete je.

ada sebuah grabak kretapi lama yg dijadikn sebuah kedai bunger.. alamt? huhuh nti lov g pekse lg..

Cik Rose Cute berkata...

Selalu pegi klang hihihi

lov_note berkata...

cik roseeeee org klg ke? tq folo my blog..

Eg Hapihzy berkata...

Medan mutiara ikan bakar tu dekat x dgn ktm klang-?

Lov Note berkata...

eg Hapihzy,

medan muara tu dekat 'pelabuhan klang' jd dlm 30-40 min jgk la redah jem sume nk smpai medan muara tu dari ktm klang,

tp kalo dr ktm klang bole tros ke ktm pelabuhan klang, haa dari ctu myb dlm 20 min je nk ke muara tu..

^^

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang