JOM TERJAH~

Selasa, 13 September 2016

RAYA KORBAN 2016




Assalammualaikum,

Selamat Hari Raya Korban semua...

Masak apa raya ni..nama pun raya kan..mesti ada rendang

nasi himpit, dan sebab ada korban

mesti byk daging, sup sudah semestinya..perghh





lov ni penggila daging lembu ke..kambing ke..

apa2 lah kalau orang rahsiakan namanya sume lov bedal..hoho

mcm fmly lov plk, raya korban kami tak pernah masak..


ye, apa2 pun takde..serius ni..pasal tu bila kawan-kawan 

berhajat nak datang raya memang kami tolak. kdg2 tak sempat tolak pun

tapi ada je aktiviti kami di hari raya korban ni..memang xde dekat rumah..

selalunya sebab cuti raya, kami akan balik kampung, ziarah orang tua,

makcik pakcik, sepupu sepapat..haaa cmtu..
Hasil carian imej untuk KARTUN LEMBU KORBAN PIC

mungkin jugak sebab kami ni dulu2 lah ye, orang susah..

ingat lagi masa lov kecik, masa tu tinggal dengan nenek..arwahnya..

tunggu je orang masjid hantar daging korban, kalau ada...

kalau tak kami yang dah siap2 masak nasi atas dapur kayu api ni..

cuma makan nasi, telo n sos..or kicap je..masa tu sos pn mahal


kadang-kadang..bila cucunya merengek nak makan daging..

-lov la tu-

terpaksa lah orang tua tu (nenek) pergi 'tanya' dekat rumah orang

"tadi ada org bg daging korban x kt cni? rumah mkcik xsmpai.."

"ada daging korban lebih ke?"



bila ingat2 balik zaman masa kecik2 dulu bole menangis..

itulah hari kami dapat makan daging..setahun sekali..

tp kdg2 kami xdpt...xsmpai agihannya..kdg2 1 rumah dpt 2-3 bungkus..

buat kata nenek..bukan rezki kami la tu..

nanges2 mkn nasik lauk telo..hahaha xbesyukur ye..

ada jugak lauk.. elok je membesarnya.. :P


smlm lov nmpk satu post kt fb psl daging korban

yg someone ni dpt sampai 2 periuk 1 talam..yang dia sndiri 

xtahu nak buat apa...coz terlalu byk..

entah kenapa...lov yg poyo ni..bole menitik air mata menengoknya..


bukan sebab dengki, cuma terimbas balik hari nenek pergi menagih daging

lov terbayang plak, masih ada lagi ke orang cmtu,

kan elok kalau yg dpt daging melambak2 tu...pergi carik orang2 tua,

org2 yg kurang berupaya, anak ramai...sedekah pd mereka..

sory, tgh taip pn emosi..doa2 xde lg org cmtu ye..ksian..


apa-apa pun, tu semua bergantung pada niat seseorang la ye,

lov cuma nak bersangka baik, semoga bila dia msk daging yg byk2 tu

nanti dia akan sedekahkan kepada jiran2 tetangganya..

in sya alllah..


SELAMAT HARI RAYA KORANG...MAAF ZAHIR BATIN YA... :)                

         


Tiada ulasan:

Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang