JOM TERJAH~

Sabtu, 30 Jun 2012

SETEM KOLEKSI "PUNCA REZEKI TRADISIONAL"


Assalammualaikum dan selamat pg... O.O

ape khbarla semua agknyer ye,

yela mak, ayh, adek, abg, kakak, nenek, atuk kite semua..

dari kejauhan cume mmpu mndoakan yg tbaek buat mreka..



sape2 yg ada kelapangan jgn lupe mziarah kluarga oke,

kite sygkn keluarga kite kerana Allah,

kerana mereka mrupakan pnjman kpd kite kt dunia yg smntara ni..


hehehe pg2 lg da nk bceramah plk..

bkn ape, saling ingt mengingati itu kn baek..

so lov nk tnjukkan lagi sbenarnya koleksi setem lov yg keempat kot

kalo xsalah la ye, -tlupe dek kebusy-an-


oke setem koleksi ni lov xdpt ksemuanya namun ini jela

yg ada utk koleksi lov pd kali ini,

baru je lagi keluar, tema :


"Punca Rezeki Tradisonal"

lov dpt yg rege RM1.00 & RM0.80

mcm lov ckp td, lov xdpt kesemuanya

ada 9 jns setem kot bg tema ni iaitu :


1) Tukang Seni Kertas

2) Tukang Tilik

3) Penjual Sate

4) Penjaja Nasi Kandar

5) Penjaja Lemang

6) Penjaja Manisan

7) Tukang Ubat Tradisional

8) Penjaja Pasembor

9) Tukang Dobi 



ini yg lov dpt bli, lov xbli sekeping tp satu lembaran tu skali.. lol

-gile-

lov dpt penjual sate & penjaja nasi kandar

yg ni stiap keping tu rege dia RM1.00




Penerangan : Pejual Sate

Nama sate dikatakan terbit drpd dialek hokkien yg mmbawa mksud

"tiga keping". pda zmn dahulu, pjaja sate bgerak sari 1 tmpt ke 1 tmpt

yg laen utk mjaja mknan kgemaran ini iaitu daging cucuk berempah yg dbakar

d'ats bara arang. sate dihidangkn bsama kuah kcg manis dan brempah

serta nasi himpit..




Penerangan : Penjaja Nasi Kandar

pd zmn dahulu, nasi kandar mrupakan mknan pilihan kaun kerja

yg berasal dari india selatan di Pulau Pinang. scara tradisinya dihidangkan

di tepi jln dan di bwh teduhan pepohon rendang.


pjaja nasi kandar yg digmbrkan bpakaian sarong pelekat

bwrna hijau dgn corak berpetak, batu -t, songkok bhias

serta memakai tali pinggang kanves yg lebar. ksana kmari d sluruh kjiranan dia

bergerak mmbawa kandaran sjiannya



yg ini pula bhrga RM0.80

satu lembaran tu ada 2 jns pkerjaan tradisonal




Penerangan : Tukang Seni Kertas

Seni kertas telah bermula sejak bhn ini dicipta

di zmn Dinasti Han, Tukang Seni Kertas mengeluarkan tanglung,


kepala singa, naga untuk persembahan, dan adakalanya bg

menarik perhatian bakal pelanggan thdap khidmat dan barangan

yg mereka tawarkan.

namun pada masa kini, mereka hanya membuat patung dan barangan

untuk adat istiadat kematian dan lain2

mjlis keagamaan orang cina.




Penerangan : Tukang Tilik

Adakalanya ramalan tukang tilik nasib dianggap kejadian

yg benar2 bakal berlaku. lazimnya tukang tilik ini berkelana dari

tempat ke tempat bsama burung pipit Jawa atau Serindit Malaya

bg membantunya.



Apabila mndapat pelanggan, dia akn menggesa burung

peliharaannya itu utk memilih daun terup utk dibaca dan ditafsir

ada juga tukang tilik nasib yg pandai mentafsir nasib seseorg

dgn mmbaca telapak tgn org tersebut




da ada 2 lembaran..yey!!!


ini sampul surat Hari Pertama Tema ini..

harga mcm biasa RM0.50 


view dari dpn n blkg...


cantek kan..


kenangan ni...








KOLEKSI SETEM "TUMBUH-TUMBUHAN BERAROMA"


Assalammualaikum n slmt petang,

lov nk tnjuk setem koleksi lov yg ketiga plak nih..


lov beli dah lama kesemua ni tp xprnh nk hapdet..

time2 rehat cmni baru dpt hapdet.. hehe


ohye, setem koleksi lov yg ketiga ni bertemakan,

"Tumbuh-tumbuhan Beraroma"


Satu set ada 3 keping setem berlainan harga

setem ptama RM0.60 (Daun Kesum)

setem kdua RM1.00 (Daun Pudina)

Setem Ketiga RM5.00 (Daun Limau Purut)


lov cuma dpt 2 jns je, coz mmg cpt sgt hbs oke.

tension btol bila xdpt satu set..huhu





lov cume dpt RM0.60 (Daun Kesum) - yg kecik tu-

Penerangan :  kesum (polygonum minus) berasal dari Malaysia

dan negara Asia Tenggara yg lain. Tumbuhan menjalar

dan tidak bkayu, boleh tumbuh sehingga 1 - 1.5 meter pnjg.

batangnya berbentuk silinder, bwrna hijau dan sdikit kemerahan

daun adalah pnjg dan meruncing ke hujung dgn ukuran 5 - 7 cm pnjg

daunya bwrna hijau gelap adalah beraroma



Kesum adalah jns herba masakan yg digunakan utk

menyedapkn msakan tradisional sprti asam pedas n asm laksa.

rebusan daun kesum dgunakan utk mmbntu pghadaman n sbagai tonik

yg diminum slps bersalin. ekstrak n mnyk pati drpdnya

digunakan sbagai bhn pencucian rmbut utk menyingkirkn kelemumur

dan kgunaan aromaterapi


-wow byk sbenarnya yg lov tatau- bgos ye?




oke ini setem yg kedua

Daun Limau Purut - RM5.00

Penerangan : Limau purut dilaporkn brasal dr Indonesia

kini spesis itu ditanam dsluruh ngara2 tropika

tumbuhan ini adalah pokok kecil drpd keluarga Rutaceae.

Pokok berduri ini boleh mcapai ktinggian 30 meter dan dpt dbezakan

drpd spesis limau lain bdasarkn daunnya.

Limau purut yg berbentuk  buah pear bwrna hijau smsa muda

dan kuning ktika masak..

Ia dinamakan limau purut kerana kulit buah yg purut


-menggurutu kot eh?-


daun yg beraroma tkenal dgn kgunaannya dlm msakan Malaysia & Thai

utk menyedapkn Kari dan sup. ia ramuan penting

dlm masakan rendang yg tulen, scara tradisional..

seluruh buah direbus dgn sbahagian kulit batang untuk

menggantikan sabun. buahnya juga digunakan untuk

mengubati gusi bengkak dan mandi utk

menghilangkan bau badan.


Buah yg dipotong separuh disapu pada rambut dan kepala

utk pencucian dan rawatan kelemumur. kulit buah digunakan untuk

merawat cacing dlm bdn knk2, dan meringankan sakit kepala


ianya juga adalah kandungan utama dlm ubat tonik

 di kalangan org melayu, selain itu ia juga digunakan

sebagai aromaterapi, jus drpd buah dgunakan dlm mskn n mnuman.


wow mmg2 bgos kan kandungannya,

byk rupanya yg mmg lov tatau...korang pn mzt ada yg tatau kan..heheh


itula bgosnya setem kecik ni..byk mklumat dia..hohoho



oke ini sampul surat Hari Pertama tema yg sama..

view dari depan n blkg oke..cantek kan?

rege RM0.50




canteknyer..




hehehe itu la kot sampai cni..nti kalo ada lg lov catet lg oke..


papai


Jumaat, 29 Jun 2012

CONTENGCONTENG


Assalammualaikum, slmt pg..

n selamat hari jumaat..hari yg penuh dengan keberkatan kan..

hari ini juga dilimpahi dengan pelbagai rezki dariNya


erm, pernah dengar tak pasal Contengconteng?

pernah? bgos2.. 

ape? tak tahu? tahu conteng2 jer?




 
erm ini adalah sgt kejam oke..

tengok kat LAMAN WEB DIA 

mmg sgt best, n sgt berbakat besau ...


yg paling best kartun2 or hasil conteng2 beliau

byk sgt n sgt2 kne dgn khidupan kite msa kecik..

trimbas kembali kenangan dolu2..


zmn kite knk2 la zmn yg paling best skali..

lgpn sape2 yg minat seni, or mghargai seni

or sgt bminat dgn bende2 comel mmg letak 

bku conteng-conteng dlm list PATUT DAPATKAN SEGERA!!



hehehehe -bsemangat-

lov sbenau nye baru je dpt bku conteng2 dari ContengConteng.Com 

jom lyn gambar..



cengg!!!! hehehe ske nengok pic katon kuceng.. -kuceng kot- mate beso tu..



mntk mr.fadhli utk sain lagi kt ctu..

trime kaseh..

siap dia buat ucapan utk lov..hw sweet..tq!



bku conteng2 ni mcm bku sekolah kite dlu2

-skunk pn same la petennyer-

cume tgok tu..ada cat!! ape xnmpk? hish...

nengok bwh ni.. hehehehe




nmpk2? scara jujurnya lov dlu2 pn ske conteng2 bku skola..

kt dpn xbrani..kt blakang kami lukes mcm2..

tp xde la lawan cmni..ske sgt tgok... ^_^



lov beli 2 buah..siap dpt 2 bji pemadam

tau2 je da conteng2 mzt nk padam kan..kehkehkeh..

idea mr.fadhli ni mmg sgt kreatif..

lov ske cara n gaya dia..

dia ni pgkat adek2 lov kot  eh..

kehkehkeh...bijak2..



then dpt 2 batang pensil skali...

jom conteng2..

-da dpt syg plk nk conteng2- O..O'



CAK!!! alo tomei2 come to mama..!! lalalalala~~

ceria thp melampau da aku nih..

korang nk ceria gak? haaa g lmn web yg lov kasik kt ats tu..

nengok sndiri

ada byk lagi hasil conteng kerja beliau ni..

yg sgt comel2..kao xnk utk diri sndiri

korang rasa da tue kan hape ke kan.. -sndiri tua xsedo-

korang bleh hadiah kn kt adek2..

kt kwn2..

kt peminat2 bnde comel n beseni cmni lov..

korang beli hdiahkn kt lov oke.?? kehkehkeh..

-tamak-



dlm setiap bku conteng tu ada jadual n kalendar yg super comel!!!

mcm zmn skola2 la kan...

aduhh sgt syg ni mcmn nk conteng!!!

-gmbira melampau hingga mybabkn tekanan-



see? comel2 kan?

xcomel? korang jelez kan? korang xde... >:)

bkn semua tmpt ada jual oke...

lg senang korang bli sndiri kt tuan tanah dia..

lalalalalala ~~~



muke surat ptama ada tulisan ini..

wah!!!!! dgn bangganya n tersenyum lebau dibuatnya...

kehkehkeh..

-sgt senang nk gmbire kn ati yg sedeyh-

-beri bnde2 comel- << pesanan ini utk anda kwn2 ku!!! :P



muke surat kdua n ketiga kot..ada pic somel2

kt bwh dia cmni...laen2 kosong..

korang bleyh kosong kosong kosong..ookkk oooo erkk!!

nyanyi lgu njwa latip plk..hohoho




bku ni baru skjap td lov dpt... tengkiu pada plukis

penulis, pemilik conteng2 or peggiat seni conteng

yg sgt best!!!! coz da bjaya mghntr bku tsebut pd lov..



lov ske giler weyh..terubat ati tluka di pg2 jumaat ni..

nape tluke? hahahahah owh itu mslh org tua2..

budak2 jgn sebok !! kehkehkeh.. >:)



slmt bhari jumaat kengkawan..yg laki2 yg lupa solat jumaat

yg pompan jgn lupe g sopenk2!! miahahaha

-jgn mmbazer xbek-



owh ye tentang harga or snarai item yg ada

korang jengah je blog CONTENG2  ni..oke..

kite kne sokong artis kite oke.. ^^


majulah seni utk kite..wahahahaha







Khamis, 28 Jun 2012

SETEM " PROGRAM PENYELIDIKAN ANTARTIKA MALAYSIA"


Assalammualaikum,

erm, tengahri ni kita cerita lagi pasal setem..

hohoiiiii hoii.. :p

-skrg ni da nk asyk cerita psl setem je la plak-



oke ini setem koleksi lov yg kedua ..hehe

-blom cite da tgelak2 + sewel-

nta kenapa lov rasa sronok sgt mgumpul setem ni..


bile tkejar2 nk mdptknnya mcm satu kpuasan..lol

abaikn sikap lov yg agk gile2 ni oke..

:P



so, koleksi kedua lov ni tema dia ..

"Program Penyelidikan Antartika Malaysia"

lov xsehat msa kluaran setem ni..

time tu mc, mmg tgh saket tp nk jgk setem ni..


walopn saket klua da lmbt so setem2 ni sume da hbs..

yg lov dpt ni pn kpunyaan staff pjbt pos tu..

baek sgt staff tu, agknyer dia tgok lov trok benau

saket2 tu dtg pjbt pos carik setem..hahaha



dia kata da hbs, tp saya punya ada la kalo nk..

itupun xsemua, ada 3 keping je..

lov stuju je, bli kt dia ikut hrga biasa la..



walopn xbrapa puas ati tp dpt jgk akhrnya..

3 keping pn 3 keping la labu..



ini sampul surat Hari pertama

naseb sampul dia ada lagi, tema yg sama

mereka dtg sekali ye puan2.. setiap keluaran koleksi ada sampul

Hari Pertama.. rege RM0.50 je..tp slalu hbs dlu..



view dpn n blkg sampul Hari Pertama


chaaaa!!! hehehe inilah setem tu

3 keping ni je yg tinggal.. satu set tu da hbs.. T_T

Alhamdulillah dpt gak kn? :P



yg ni gune flash..hahaha nmpk dok?

1st setem kecik yg ada mcm awn n org tu,



setem tu hrga RM0.60

Penerangan : memaparkan pandgn dr agksa bnua antartika

bndera malaysia memaparkan, malaysia kini tlh mjadi

ahli kpd Triti Antartika n bsma memulihara demi keamanan n sains

latar belakang adalah pmndgn matahari d' wktu mlm

bdekatan Pulau Ross, Antartika.



Setem biru ngn peta2 tu : RM0.90

Penerangan : mnunjukkn dunia dr pndgn angkasa yg memaparkan

litupan ais di artik n antartika n Malaysia sbagai satu2nya

negara Asean dan negara Islam yg aktif

dlm program penyelidikan polar


Setem besar putih tu : RM0.90

Penerangan : memaparkn penguin Maharaja, yg mrupakan

spesis penguin tbesar n skumpulan penguin adelie di latar

belakangkan " gurun putih"

saintis yg dipaparkn adalah seorg saintis atmosfera MARP

yg sedang mdirikan Sistem Kedudukan Global (GPS)

utk mgkaji interaksi antara lapisan atmosfera tratas dgn

cuaca angkasa lepas..


Unik kan? hehehe bangga dpt tau mcm2 dari sekeping setem mcm tu..

sgt unik..

mn tau esok2 bile ank lov beso dia ble jdikn sumber rujukan

or ada gak bnde yg dia bleh tgok dari zmn mak pak nya..


^^


Rabu, 27 Jun 2012

LOV MASUK PENJARA


Assalammualaikum, selamat pagi..

siapa yang bca pengalaman lov 1st time naek kpl trbg?

erm ye bsama AirAsia la.. kalo blom baca lg.. klik




kih kih kih, haa itu sebenarnya mcm episod ptama lah

so skunk lov nk sambung macamana plak lov bleyh sampai masuk penjara ni..

sedeyh tao..


turun2 dr airport langkawi kami da menggagau,

yela kt tmpt org kan..

MENGUMPUL SETEM - KOLEKSI


Assalamualaikum,

scara tetibe lov menaruh minat mengumpul setem

yg sebenarnya adalah hobi yg sgt diidam-idamkan oleh lov

sjk zmn knk2 lagi,


korang bleyh jengah di SINI

utk tao lebih lnjut psl setem koleksi ni..



tp coz xde pndapatan sampingn so tpkse lupekn je.. lol

so dulu menengok kwn2 je dtg skola

bwk 2-3 album setem milik diorg

yg mmg diorg warisi dari nenek n mama diorg lg..



mmg minat ngn gmbrnyer yg unik, n jarang2 ada..

then potongannya yg kemas, lov suke sgt setem..

so thn 2012 ni mmg mberi lov peluang utk mula mngumpul setem


lov tidaklah bermula dari awl2 tahun 2012 lg..

then ada jgk setem koleksi yg lov xdpt coz tpkse kerja awl..

kalo nk mndapatkan setem koleksi ni kita kne tnggu

seawal pg2 bute kt pjbt pos tu..

org mmg ramai brator da oke.. ada jgk yg ske berebot2..



ramai jgk pembeli setem koleksi ni rupanya

setiap cawangan pjbt pos tidak byk yg ada setem koleksi ni

kalo ada pun bilangannya sikit je.. so mmg kne CEPAT!!


Ini dah keluaran yg keberapa ntah, lov xdpt nk kumpul semua.

ngn kerja, ngn kursus lg..



so ini adalah setem koleksi pertama lov ada, tahun 2012 ni..

mknanya setem pertama lov la ni kan..

sgt cantek, lov suka sgt..

bertema " Warisan Tenunan"



ada pelbagai bangsa di malaysia

dgn tenunan masing-masing..

nama, jenis corak n rekaan yg unik sgt..

semua cantek2..



klik gmbr kalo nk tgok lebeyh jelas oke..

lov beli 2 keping, sampul surat hari berpertama dah hbs..

xsempat..

1 keping ni bhrga RM12.00

2 utk RM24.00 la


nk mngumpul setem ni kne ada pengeluaran kewangan la..

tp kalo da minat tu xpe je kn,

then x semua keluaran lov ada,


ada tema yg lov minat je beli,

kdg2 ada yg lov minat tu xdpt coz mcm lov kata td la..

kerja, kne g kursus, so masa tu xmncukupi

utk mndptknnya..


siapa ada pengalaman mgumpul setem ni

tolonglah bg lov nasihat

ttg pnjgaan setem2 ni, agr tidak rosak..


then lov xde masa lg nk bli album..

n xtau cmne, or kriteria mcmn kalo ada utk mbeli album..

lol pelik je kan lov ni..

xtau tp nk buat.. huhuhu


ala mgumpul setem ni lebih kurang mcm lov

mgumpul komik jgk.. cume setem ni bnde kecik..n mahal..hehee

yela coz kite xtahu brapa hrga dia..until masa kite nk beli tu..

then setiap setem harganya berlainan

mcm setem lov kt atas tu sekeping RM0.60..



smoga lov dpt kumpol setem yg unik n comel2 lg lps ni..hihi..


^^






Selasa, 26 Jun 2012

BERHUJUNG MINGGU BERSAMA LOV


Assalammualaikum,

ari2 coti lov hbskn msa ngn ank2 buah,

ank kakak ipo, n cucu dia.. ^^


owh lov dari dlu lg mmg pangai cmni

suke agkot ank org g sna sni..

lov baek kan? -gile puji diri sndiri-


so mls nk cite apa,

penerangannya lov bwk diorg g pdg klang, bsebelahan

istana klang tu? tatau ka? aiyaa!


so lyn la gambo! o..o'



time kami bru smpai.. yey!! bebudak ni sonok btol tao..

ni tmn ptama bsebelahan istana klang..



tmn ni dah lama ada, n da bpuloh kali di perbaharui tau..

tgok la erna dok kayoh beskal ..-drjh 5-

skunk da ada tmpt senam2..hihi

-lov dok tgkp gmbo je xbleyh nk senam pom-

jga ank org ni weh, bkn ble buat maen..



uyul sebaya pwincess, sronok sgt dia..


alif -xingt la umo dia- ni cucu kakak ipo lov..

budak ni ko bg la kt sape pon, semua org dia nk..

jnji ko bwk dia nek kete g jln2..sonyap la dia..

comel kn? mcm justin bieber x? kehkehkeh..



memule dlu ingt nk ambk dia jd ank agkt..

tp xjadi... T_T xpela..hjg mngu dpt jumpe n jln sama2 pn da sonok..



pwincess? rmbot da pnjg tp xnk ikat.. geram btol tao..

dia la org paling bahgia skali..mak pak dia ikut je ckp dia..

bwk spupu spapat jln..haa mak pak turutkn je.. T_T



yg len dok maen, lov jga sikecik ni haaa..ya ampun lasak ko..

bdn je kecik tp sume dia nk pnjt..

korang tgok la lov kt mn ni uh..

ngn lov2 skali tpkse memanjat.. -alasan-



wow ada mcm2 jns alat senaman kt cni..

sgt sonok ye korang..

bibik ina je xdpt maen ni uh.. -ceyh aku da mule mnerima gelaran bibik-



ini adalah si pendengki, dia yg sbok nk bwk spupu spapat dia

tp xbleyh la bdk2 tu nk manje2 ngn mak pak dia..

apa diorg maen dia nk rembat dlu..

nk ajk gado plak.. geram btol tau si pwincess ni..

naseb baek la spupu2 ko xde prasaan.. 


peace umi!! peace!! -grrrrrrr-



owh sile senam bsama ye ank2..jgn gado2..

aliff!!! jato la plk ank org ni kang..



cantek kn kwsn tmn ni..sbela sna tmpt maen ank2..

sbela cni tmpt maen mak pak..erkk..jgn slh phm noo?






kwsn pijak batu, tp dari bhn plastik gitu..so xbape saket la sgt..

kalo xsaket xbest la plak kan..ni khas utk org2 tua je kot.. hehe

-prasan mude-


haaa nmpk x ats bukit sna tu? mcm ada putih2 tu?

haaa itu la kwsn istana..santek wooo

sbela pagar tu kwsn padang..ada trek lumba lari..bjln kaki..

stadium n mcm2 lagi..



haaa ini kwsn pijak batu yg mmg batu..hahaha

pijak mmg blubang kaki..saket wooo tp sedap..hahaha



owh pdg ni bsebelahan sekolah rendah keb. lov..

owh dpt tgok blkg skola pn jadi la..cyg skola ku!

skola ku hebak!!  ^_^



see? btapa tajam batu2 ini?

sgt saket n sedap..

org yg slalu kt cni kata,

kalo kite pijak rasa saket mknanya kite xsaket

tp kalo pijak xrasa saket mknanya kite ada pnyakit..

haaa ada paham ka itu kalu?

-bhse apa aku ckp ni?-



haaa nmpk x? xnmpk pn tape..

sbela sana tu gelanggang tenis..

nmpk x bumbung kecik tu?

kt ctu dlu ada jual banana split yg sgt sedap! -btol ke eje tu?-



ini pula gelanggang kereta kontrol..kehkehkeh..

korang bdiri kt ats mcm jejambat yg bumbung kunen tu..

then kontrol la kereta korang dari ats tu..

sgt best.. msa lov smpai tu..diorg baru hbs maen..



owh oke, ini pic kt pdg laen plak..btol2 kt kwsn sebok kt klang ni..


tgok la 3dara pinggitan ni.. -nmpk dek org mpk mati la bibik-


budak2 kt mn2 pn kalo jumpe air mcm ni la..

so mmg bahaya kalo bia sensorang or bkwn2..

diorg xhengat donia.. "OOOI!! TURUN!' -oh saya sgt garang oke-


"paman..cik ina marah ke tu? nape dia dok jao2?"

"xdela, korang senyum je...wat tatau"

T_T


bulatan 5 klang..kwsn yg sgt sebok..

kt tgh2 tu ada tugu keris n apa nama tu tengkolok ye? lol

namanya pn lov xhengat..



canteknyer...


hish! da ada amaran da "jgn maen air"

"jgn celopkan kaki ke dlm air"

tp bebudak ni bkn mkn saman..ngn paman2 nyer skali maen..



urmmm dah la tu weyh, jom la balik..aduhhh

model ponggong sdunia.. O.O' WOW!!



erm tat's all, sbela tu tmn pmainan baru..sgt best!!

xdan nk amek gmbr coz org tsgt ramai

tmasuk bangla yg sebok bposing kt ctu..

bau byk musyuk oke..-bau tiak-

yekkkk!


papai!!


Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang