JOM TERJAH~

Rabu, 28 Julai 2010

Permainan Tradisional Teng Teng




Siapa pernah maen teng-teng? ianya adalah permainan tradisional org melayu.


permainan ni lebih diminati oleh knk2 perempuan..namun ada juga knk2 lelaki yg berminat turut bermain sama.


Teng-teng adalah permainan yg tidak lasak juga tidak memerlukan ruang yg besar utk bermain.


permainan teng-teng byk menggunakan kekuatan kaki.



Permainan teng-teng boleh di main berdua atau secara berkumpulan, selalunya tidak lebih dari 6 org.



ni sebab pemainan ni kecil shje dan tidak mahu giliran sampai lmbt kpd pemain pertama.





Teng-teng akn dilukis di ats tanah. ianya berbentuk kotak -9 kotak empt segi-


setiap satu permainan teng-teng memerlukan sebiji buah -dulu gunakan syiling 1sen- sebagai petanda jalan




pemain pertama yg diundi akn cuba mencampakkan syiling ke dlm petak pertama secara membelakangkan kotak tersebut



jika syiling tidak masuk ke petak pertama pemain kena betuka giliran dgn pemain lain pula..





ulang2 sehingga ada yg bjayabg yg bjaya pula mereka perlu melompat kdlm petak yg kedua dan seterusnya hanya dgn sebelah kaki shje..



tiba ke petak 2 lompat dgn 2belah kaki bg 1 kotak lompat sebelah kaki pula.



lompat sehingga hujung dan patah balik ke petak asal sebelum mengmbil smula syiling td dgn tongkat tgn


namun sbela kaki masih berjengkit2 lg.. dan keluar dr petak ting-ting





thn ulang baling syiling ke petak 2 dan seterusnya..




kumpulan @ pemain mn yg telah hbs maen kesemua petak dianggap menang..permainan ini mmg sronok sgt..

Selasa, 27 Julai 2010

Hobi ke Keja Gila?



  • lov ni mmg ske bli vcd2 crita katun..kebyknnyer dr disney movie..semualah.. like cinderella -1st story- toy story, monster Inc, n mcm2 lg...

  • ek2..semua yg original tau..selalunya lov akn membeli belah vcd2 katon ni di Speedy Video kt Jusco bkt tinggi..

  • coz kalo bli byk diaorg bg hadiah yg comel2.. :P -mcm bdak2-

  • nta mcmn lov g kursus..then suami lov plk g turunkn koleksi2 vcd katon original lov n bg kt ank..dia psg sndiri -tau jela berecop2 tgn-

  • patu da puas tgok dia buat maen plak vcd2 tu..pendek2 kata semunya da rosak..!!! -tidak!!!-

  • so skunk ni lov bcadang nk bli yg baru kesemua tu..lgpn skunk kan da ada byk lg cite2 tbaru from disney tu..

  • tp abg nek angen..dia kata membazer je..xpyh kumpul2..kalo nk tgok je kt tb kalo ada..gpn semua cite tu kn da tgok.. T_T

  • lov nk bli jgk..nk buat cmne..nti esok2 ble jgk tgok..mn tau ngn ank2 bile diorg da bso ke..ngn cucu2 ke..

  • mn la tau time2 tu cite ni semua da tade ke.. LOL

  • erm...patut ke xpatut lov bli semua tu ek.... :(

  • thn komek plak..rasanya da ada 100 buah komek from gempak starz yg da lov bli selama hari ni..

  • sbln mzt 2x lov akn g kedai bku cari komek2 ni...xkira la cite ape..jnji best!!!..aduhhhh ni hobi ke keje gile ni..lov pn da weweng.. huhu

  • kalo sdara dtg uma bwk ank2 diorg..pecah pasu ke pinggn ke lov ble thn lg..mmg xkesah pn..tp ko jgn usik komek2 lov..

  • miahahah nek gila lov nnti.. LOL..

  • sah lov da gile .. :P

SELAMAT MENUNAIKAN IBADAH PUASA SEMUA

bulan ramadan yg mulia dah hampir tiba kini. sudah terasa kehadirannya dgn cuaca yg tidak menentu trasa gerun dihati mampukah dpt diri
mencapai kejayaan didalam bln ramadan ini nanti



masa ni la mulut kne jaga dari byk bkata-kata yg bkn2..dr prasaan mrh..mengumpat..mkn..dan mcm2 lg yg kita sndiri kdg kala tidak sedar


dlm bln ini, kita diminta utk memuhasabahkn diri..hitung dan fikir sejenak sgala amalan yg prnh kita tinggalkn..
yg prnh kita abaikan demi mengejar kehidupan sharian yg smakin sibuk di dunia ini


bln ini juga mengajar kita supaya belajar bagaimana kehidupan org yg daif..miskin..kais pg mkn pg..kais ptg belum tntu ada lg..
dr ctu, akn tmbul rsa keinsafan dan juga kesyukuran kerna kita lebih btuah dr insan lain yg serba kekurangan.. -alhamdulillah-



bln ramadan juga mengajak sekalian manusia utk lebihkan amalan2 wajib dan sunat kerna terdapat beribu
mgkin bjuta2 kebaikan dan kelebihan didalamnya.




bygkn situasi mereka yg kelaparan di luar sana..apatah lg ank2 kerdil yg tiada daya dan upaya..
yg mengharapkan secebis atau sesuap nasi..
Ya Allah sudah terlalu byk rupanya rezeki yg kau berikan kpdku selama ini..
Alhamdulillah Ya Allah.








bln ramadan yg bakal tiba ini akn ku cuba brusaha lebih kuat lg..
utk beramal kpdMu, menahan diri dr sifat membazir dgn membeli tidak tentu hala..






aknku maafkan kesemua kwn2, sahabat handai, saudara mara, keluarga or sesiapa sahaja demi menuju ke bulan yg penuh kebesaran ini..




smoga hajatku ini akn berkesampaian Ya Allah..
pnjgknlah umurku agr dptku bersama2 keluargaku serta
seluruh umat Islam bertemu bln yg mulia ini..
sembuhkanlah penyakit ini Ya Allah agar dpt ku beribadah dgn lebih kuat lg kpdMu.. Amin



semoga dgn kehadiran bln ini aku akn dpt bljar mnjadi ibu dan isteri yg solehah..
insyallah tcapai hajatku..













Bilek Idaman Bby

(pic kt ikea..mmg comel sgt bilek ni..kck n kemas je) bilek idaman bby..



sjk dia btadika ni bby hr2 mntk nk ada bilek sndiri..ada katil, almari baju, meja blaja, cat bilek cantik2, patu ada gmbr katon..
-adoiiii- agknyer kt tadika dia ada kot smua ni..huhuh..

so dgn smpnan sket2 tu lov n abg g la usaha carikkn katil n almari baju utk dia..siap bli lmpu tdo bunga dr ikea lg.. huhu

tup tap tup tap..da bepeloh2 bpknyer memasang segala jadah prabot2 tu..dia xnk masuk bilek tu..dia kata nk tdo ngn bpk or umi dia jgk..

-ade nk kne sekeh ni-

so tiap2 mlm dia akn tdo samada dgn lov kt bilek atau ngn abg kt ruang tamu..

xkn la btiga nk tdo sama2 en..xsesuai.. selalu jd mangsa abgku syg la.. sian abgku.. huhuh

so da penat2 psg tpkse la abg cabot balik perabot2 td...then simpan bwh katil lov..hurm nyemak je en..buang dwet plak bli brg2 tu..

tp tape nti2 ble pakai balek..:P

MY BBY AKN BERSEKOLAH

(pic kt cameron highland) tgn ibu n ank..smoga ksh syg ini akn bkekalan..ibu akn sntiasa ada utkmu..insyallah.


dr mngu2 lps lg jiran lov yg merupakan kakak saudara (spupu) lov ada tnye
"ank ko da dpt surat sekolah x? kwn aku kata diorg ada yg da dpt..aku blom lg ni.." -ank dia laki sbaya bby lov-
lov plk pelik "kn dftr on9 nk tngu surat mende plk ni?".
spupu bls "eh ko ni..ko jgn maen2, kang xskola plk ank ko nti..kan pdftrn kelas bln 8 ni..''.
tros lov saket jntung skjp mndgrnye..punyala lov da ssh pyh g sna sni cari skola nk dftrkn ank lov bersekolah.. ni xble jd ni..
kn lov saket mnggu lps dlm smggu tu lov xlarat bgon pn dr tmpt tdo..
so dtg2 kje smlm tros cek laman http://apps.emoe.gov.my/esppsel/pptahun1/
masukkn no. k/p ank patu dia kuar la skola mana ank kita dpt masuk..hehehe.. -senang en-
mule2 lov nk sgt masukkn ank kt skola convent, ye r skola tu pentingkn bhse english..skrg ni bhse tu kn penting-
Top top laki lov dpt tau..haaa hamek ko ubat..bisingla dia ape lg..
dia kata bkn semua org yg bijak pandai tu dr skola yg mcm tu...ada jgk dr skola biasa je tp thp kecerdikan tu da tinggi..
ermm pung pang pung pang...last2 lov piker jgk ape dia ckp.. -coz kdg2 tu btol- :P
so masukkn je skola biasa, skola campo..maklumla budak2 baru nk mengenal erti sekolah..br nk blaja bkawan2..
alhamdulillah..stat 2 or 3hb ogos nti lov akn pegi kesekolah tu utk dftr kelas bby plk..
wahhh lov rasa sronok sgt..walopun ank yg nk skola ibu yg truja lebeh.. :P
dlm hati hiba gak..yela da besar ank aku ni..rasa baru smalam je aku lahirkan dia.. sob sob sob.. :P





Jumaat, 23 Julai 2010

Lelah / Asthma



penyakit lelah atau asthma ni merupakan penyakit di mana tdpt penyempitan di saluran udara. lelah juga dikatakan berasal dr penyakit keturunan kerana ramai pengidap penyakit ini mendapatnye dari atuk nenek moyang terdahulu diikuti ibu bapa mereka then ank2 mereka pula. pendek kata penyakit ni xkn putus generasi ke generasi.

Biasanyer sakit ini menyerang ketika bayi atau knk2 sehinggalah mereka berusia 25 tahun. kerana pada pendapat pakar pd thp usia 25tahun mereka sudah biasa dan sudah pandai mengawal permasalahan yg berpunca dr penyakit ini. -tatau la-




Punca-punca dtgnye penyakit ini : -


  • habuk dan hama di rumah kediaman
  • bulu haiwan peliharaan seperti kucing @ anjing
  • jgkitan pd saluran prnfsn -selalu mkn mknan sejuk2 pn xble-
  • angin yg sejuk -kdg2 ada satu angin yg kita rasa bile kne tu mcm sedap je..tp sbenarnye merbahaya pd pesakit lelah-
  • bau-bauan yg keterlaluan -mnyk wangi-
  • bauan seperti penyembur nyamok, cat, asap bakar sampah atau semua jns asp2 kimia
  • ubt-ubtn -aspirin,ubt migran
  • punca2 industri -habuk kayu, kapas, tepung-
  • pnmbh mknan -kdg2 kite xtau kndungnnya-
  • tekanan perasaan -tlalu sedeh/tlalu gembira-



Tanda-tanda penyakit ini menyerang : -

  • batuk-batuk
  • bila hembus atau tarik nfs akn berbunyi dr dlm
  • rasa sakit dada
  • rasa pendek nfs
  • gelisah
  • bg knk2 tulang rusuk bwh mereka akn tetarik ke dlm ketika mereka bnfs dlm diserang lelah



Apakah yg boleh dilakukan : -

  • Simpan bekalan ubt lelah secukupnya
  • jauhi pesakit ini dari mereka yg merokok -tidak kiralah sebelum diserang lelah atau tidak ini penting-
  • elak persekitaran berhabuk dan tcemar -ibu lov dlu akn mop dulu lantai sblm menyapu coz then dibiarkan kering, kemudian baru ibu akn sapu perlahan2. dan myb bjaya coz abuk yg disapu tidak beterbangan lg-
  • tlg ambk or simpan no. telefon doc @ hsptl or klinik yg tdekat -kecemasan selalunya tidak mengira wktu-
  • tlg jgn sesekali bhenti bjumpa dgn doc utk rwtn ulangan -tidak kirala da sehat ke tidak-
  • jgn bg pesakit lelah mkn segala jenis ubt yg tidak diketahui kesahihannya
  • minta pihak hsptl atau beli di farmasi alat bantuan pernafasan -seingt lov 1 tu harganya rm50- utk dewasa
  • knk2 alatannya berlainan n ada pic2 katon kt stu hrga agk mhl dr dewasa punya.. tryla dptkn then pihak farmasi akn terangkn cara pemakaiannya nnti.



Pesan arwah nenek :-

  • sakit lelah ni coz mkn tlalu byk sgt bnda sejuk or tkena cuaca sejuk
  • kenal pasti mknan sejuk n pns -bkn mknan br msk tu namanya pns n mknan dr peti sejuk tu sejuk tp suhu mknan itu sndiri-
  • mcm teh -segala jns teh adalah sejuk n tidak bgitu sesuai utk pesakit asthma-
  • durian mknan pns -tp tidak sesuai dimkn byk coz tlalu pns pn ble menyebabkn lelah juga
  • jgn mkn nsk sejuk -tidak sesuai utk knk2 asthma-
  • n byk lg sebenarnya...ape lg carik la k.. utk perkongsian bersama..coz alhamdulillah ari ni genap 5 hr lov baru pulih dari lelah..da boleh bangun n msk utk bby.
  • ada juga org laen kata mkn belut, hati kelawar, hati unta n mcm2 lg lah..semua tu lov da cuba tp xberhasil..semuanya ketentuan Illahi kita hanya merancang dan Dia yang menentukan..
  • semoga semua sihat walafiat sentiasa..amin..



Isnin, 19 Julai 2010

Biggest Loser Asia?



Petang Jumaat hari tu kt ofs sebelum balik keje aku dpt 1panggilan.

da aku ni thp pekak jgk la..LOL 

org tu ckp punyela laju -speaking london-

makcik ni bahse london ni kurang sket pendengarannya..miahahaha

da le makcik what? what? aah? what? -LOL- 
patu org -lelaki- yg col tu ckp slow2 lak.. 

"do you know d biggest loser program?'' tros aku jwb "yaya..y?".
"u register your name right? aku jwb lg "yessss". LOL
patu blablablablabla dia kata aku tpilih then 

dia soh aku dtg hotel ape nta kt K.L tu..pd tarikh sekian2.
tros aku mntk maaf..aku xdpt nk dtg..xdpt nk join..huhuh T_T

pd time tu aku tgh bygkan diri aku pakai ketat2 
then pakai tudung masuk tv satu malaysia tgok...LOL
aku ni da pemalu orgnyr..LOL 
SO DLM TPKSE JUGK AKU TOLAK PELUANG TU..SEDEH WOOO.. 
TP ABGKU CKP AKU DA BUAT KPUTUSAN YG BETUL.. ^^ 
TKPE MYB CARA AKU BERUSAHA PERLAHAN2 NI 

AKN MEMBUAHKN KEJAYAAN X LAMA LG...

TQ ABG..

** lov maseh lg besedeh lepaskn peluang tu..smoga lov da buat keputusan yg baik utk diri lov kalo x mst menyesal nnti.. T_T

Khamis, 15 Julai 2010

Atak Ku Sayang :P

hahaah,., ni la dia penunggu rumah aku..ye ye katak la..
bkn pe dia ni brp ratos kali pn ko buang kt mn2 dia ttp balik..

n mmg aku kenal dia..huhu -agk2 r-
my girl takut gak ngn dia ni..apa lg laki aku..wakakaka 

dia mmg penggeli sejak azali.. 

sesekali kalo jiran2 tdengar suami aku ke ank aku ke 
menjeret dlm toilet buat tatau je la..

coz dia disergah oleh katak ni..miahahah..

hobi dia? klua masuk rumah aku..adoiii..
 
dia xdela menyusahkan ke apa ke..berak pn xde..
 
kencing xtau plak aku..xcek.. :P 
 
last2 nk bg bby aku xtakot dia 

aku ckp la katak ni haiwan peliharaan kita la dik..xyah la takut..

dia ske dok cni.. -nipu- 
thn bby aku tnye "nama dia apa" aku jwb "katak la..ooo kita bg dia nama atan nak??".

then my bby said "atak? nak2..atakkk...

". -ank aku xdgr keapa aku ckp??- -.-''
.
.
thn nk tahu atak ni agk cerdik la jgk,

coz bila org buat tatau dia dia ble lompat dkt2 ngn kita..mcm da jinak je..

tp aku larila..aku pn gelikgak..wahahahaha.. 

thn bila kita panggil nama dia -atak- dia pn stop la dr melompat..

dia diam je..kalo kita diam dia lompatla balik..

kalo kita panggil lg dia stop lg.. 

:P -apa aku ckp ni- lol

dia kerap kali kua masuk ikut pntu dpn umah aku yg agk senget sket tu..

xkacau la cume memeranjatkan.. 

keje dia mlm2 dia masuk g bilik air aku.. 


thn dia dok la dlm diam2 tu dlm 2-3 jam patu dia kua balik..

kedepek kedepek bunyi tapak kaki dia melompat..adoii.. 

kalo tgh2 mlm seram jerasanyer..huhuh..



patu subuh2 buta kol 5.30 time aku tgh gosok baju keje dia balik..

then masuk toilet semula..dok bwh tmpt sabun n xbegerak2 da.. 

-membuta kot-


 
dr dia kecik sampai da gemok da aku tgok dia dok umah aku..
 
apa benda dia mkn, dia kua g mn semua aku tatau
 
-aku xambk tau pn- waakakaka.. 
 
abg nk tutup je lubang kt pntu..tp mcm kesian lak kt atak..
 
nti dia nk g mn lak en..miahahaha...
 
atak ooo atak..kalo dia xbalik umah rndu lak..wakakaka... :P





Sabtu, 10 Julai 2010

Despicable Me..



Cerita ni mmg menarik sgt2 

bukan sahaja untuk tontonan kanak-kanak ia juga sangat sesuai kepada penonton dewasa

memaparkan kisah kenakalan. impian, harapan, kasih syg, owhh ianya
mmg sesuai 

bawalah keluarga g menontonya bersama-sama k.



Kisah ini bermula dengan peristiwa kehilangan piramid yg sebesar2 alam tu 

yg telah dicuri oleh penjahat.

Perkara ini mendapat liputan dan menjadi kerisauan
 
di serata dunia takut akn kehilangan satu icon penting negara

mereka pula.


 

Gru (Steve Carrell) merupakan watak utama dlm filem ini, 

dia adalah seorang pencuri yg sgt berbakat. tetapi kehilangan piramid baru2 ini

bknlah dari perbuatan beliau.Vector (Jason Segel) 
 
adalah pencuri yg bertanggungjawab atas kesalahan ini.
 
Vector cuba mengganggu

 
 
 
rancangan Gru yg telah lama mengimpikan untuk mencuri bulan.

Gru yg bijak dibantu oleh banyak makhluk kuning ciptaan ahli sainsnya

iaitu Dr. Nefario (Russell Brand) yg sgt mahir dlm mereka

dan mencipta benda2 baru.




Gru memulakan rancangannya utk mencuri satu alat 

yg boleh mengecilkan bulan dari pihak kerajaan.

namun hasil curiannya itu telah dicuri


pula oleh musuh ketatnya Vector.


tnpa alat itu, segala usaha Gru tidak akn bjaya. 
 
dan akhirnya Gru telah bertindak utk mencuri semula brg itu dr tgn vector. 
 
Namun segala

usaha Gru untuk memasuki kubu Vector tidak berjaya 
 
dgn segala alat keselamatan canggih yg telah dilengkapi di kubu kuatnya.

ketika hampir berputus asa, kehadiran 3 ank kecil yg dtg untuk menjual kuih
 
 
telah menarik perhatian Gru kerana mereka dgn mudah
 
dibenarkan masuk ke dlm kubu itu.
Muncul 1 lg rancangan jht Gru dgn menyamar sebagai dokter dan


ke Rumah Anak Yatim yg kononnya untuk mengambil ketiga-tiga ank td

sebagai ank agkatnya.

Budak-budak itu telah dijadikan bahan untuk memudahkan 

masuk ke kbubu Victor dan menjayakan rancangannya

untuk mencuri semula alat tersebut.

Hasilnya beliau berjaya mengambilnya semula,

namun kehadiran anak-anak itu telah mengubah hidup Gru.


So!!!!..g cpt tgok kt wyg cite ni..mmg best.. 
 
trasa zmn knk2 kite dlu..n 3d cerita ni sgt best apabila time dia naek
 
 
-Roler koster- tu mmg trasa korang


jatuh dr stu..miahahaha..



ramai yg menjerit2 dlm panggung smlm.. dan ternyata 3d cerita ni telah berjaya..


me n my bby girl, adek bradek..mmg terhibur sgt2!!..


xsbr rasany nk tgok filem katon 3d yg terbaru xlama lg..

cauu...:P


PS : TGV plis la tgok2 kan cemen mata 3d tu k..coz mlm td punya mmg mcm da rosak , calar balar agk xselesa nk menonton..plis3!!! coz im always n liked to watch movie at tgv... -malu aku ngn adek2 aku-

thn 1 lg mslh mlm td.. kami xdibenarkn masuk n tpkse bdiri lama diluar panggung no.8! alasannya cemen mata 3d tu xde lg..coz ada kt pawagam alen..ermm mgg xpuas ati..

ini kerana kesilapan pihak tgv sndiri patotnya bglah penonton masuk n duduk dlu didalam dari dibiarkan bdiri dgn ank2..n family..

thn petugas2 u ble hntr masuk n bg sorang satu cemen mata tu..

bkn ssh pn coz crita katon slalunya keluarga yg akn dtg bramai2..n penontonnya tidaklah penuh..


so next time..plis...































Khamis, 8 Julai 2010

Bawa Anak Ke Pasaraya or Membeli belah

Lihat wajah ini...bygkan dia ank anda..ank kita semua..
.
.
.
.
bygkan pula wjh kita bila kita nk klua membeli belah..(bygkn la..) :P
.
.
.
mzt hppy en..tp..
.
.
mcmn dgn ank kita semua? -ye!!! ank kita sendiri!)
.
.
.
tgok wjh ni..ni la rupa2 ibu diluar sana bila bhdpn dgn ank2 mereka..ketika membeli belah..di psaraya.
.
.
cantek ke?
.
.
mekap cantek2 pn xguna.. - walopn muke ko mmg cantek-
.
.
.
tp prangai ko thp cipan..cipan pn lg cantek dr peel ko..
.
.
cam mrh je kan bila org ckp cmtu kt ko?


lihat wjh ni plak.. ini ayh..ayh kpd ank2 kecil yg belom memahami erti kata sebenar khidupn..

.
.
kalo ko rasa xble bli brg dapop or apa2 je..knapa ko ikut sama..
.
.
kalo ko rasa xtau pilih brg mn yg elok..kenapa ko xpilih utk jaga ank ko baek2
.
.
.
.
.
kenapa mzt ko langgar ank ko dgn troli?
.
.
ko prnh rasa x kaki ko ke langgr ngn troli besi yg lbeh kurang bso ko tu? -apa ko rasa?-
.
.
ko rasa mcm nk trajang je org tu bila sakit tu ilang.. -aku prnh rasa-
.
.
mmg bebisa..
.
.
knapa ko ngok sgt bwk ank iaitu drh daging ko tp ko xble control dia?
.
.
ko gelar diri ko ayh? ibu?
.
.

lihat budak2 kecil ni..mcm ank2 ko..ank2 aku..

.
.
kenapa mzti setiap kali di psrya ank2 ini akn menjerit menangis.?? patut kah? meztikah? wajibkah?
.
.
ko ingt org yg dgr sronok? ko ingt ko mrh2 or maki hamun ank tu org akn puji ko?

.
.
kene maki lg ada..


pecaya atau x..stiap kali lov g pasaraya mzt akn tjadi bapa langgar ank ngn troli nk kasi budak tu diam dr menangis xdpt benda..
.
.
nk elak malu ko?
.
.
oii!!
.
.
ko dah sakit kan ank tu..ko cuma tmbh kesakitan pulak kt bdn dia..
.
.
xslh ank menangis nk kan sesuatu..
.
.
kalo ko rasa xmampu nk blikan utk dia..
.
.
apa kata ko duduk dlm kreta je ngn ank ko..
.
ank xsakit..xberharap..
.
.
ko pn xsakit ati..
.
.
bini/laki ko senang nk bli brg tnpa gngguan
.
.
mntk tolonglah sgt2..
.
.
tlg jgn seksa ank2 yg tidak bedosa.. - bkn ank aku pn aku nk sebok-
.
.
tp aku sedih sgt2..
.
.
bkn senang utk mjadi ibu/ayh..
.
.
melahirkan membesarkan..
.
.
sungguh mudah ank2 ini disakiti..
.
.
biarlah ank menangis.. -dia mmg ank2-
.
.
blikn apa dia nk..bkn tiap2 hari ko shoping..
.
.
myb sbulan 2x..xkn xmmpu blikn dia mainan yg murah2.. -kalo xmampu sgt-
.
.
ko ibu/bapa ank2 ini kan??
.
.
ko xkenal ank2 ko ke??
.
.
.
pujuklah dgn penuh kaseh syg..
.
.
ikhtiar belikn gula2..keropok ke air kotak ke? vitagen ke?
.
.
anak2 lahhh..mudah nk pujuk ank2 ni..-yg ko pyh sgt tu napa?-
.
.
.
sedih sgt2 bila aku tgok ank2 ni nanges kt psry.
.
.
budak yg kne langgr ngn bapa dia wit troli tu....-aku nk nanges lg ni-
.
.
menggelitik dia thn sakit..kaki dia kene besi..Ya Allah..mmg aku xdpt nk maafkn perbuatan org tu
.
.
.
mmg aku rasa nk tampa je muka dia..
.
.
ko ayh/ibu..kalo xdpt nk bli brg utk ank..bglah dia main satu2 benda..
.
.
contoh : ambk je apa2 mainan..bg dia main
.
.
.
letakkn ank dlm troli..biarkn dia rehat n main dlm tu..
.
.
.
lyn ank main sambil ko tolak troli..-ssh sgt ke?-
.
.
ko jd kabur mata n sronok sgt sopink psl tu la en?
.
.
tros ko lupa ank ko tu
.
.
.
aku ni bkn org senang..tp insyallah xprnh skali pn ank aku menangis kt mn2 psry or kt mn2 pn
tmpt kami keluar bsama..
.
.
sedaya upaya mjaga, mcuba berpenat lelah n bermcm2 lg agr ank itu sronok
.
.
gembira
.
.
tolonglah..
.
.
aku mntk tolong sgt2..
.
.
.
jgn sakitkn ank2
.
.
.
jgn lupa diri..
.
.
.
Ya Allah, maafkn lah aku hr ni..saket sgt hati ni coz da byk kali aku tgok benda2 mcm ni..
ank2 kecil yg xbedose..
.
.
yg xtau apa2..
.
.
bgitu mudah jd bgini..
.
.
.
maaflah emosional sgt..tp serius aku dah tension tgok bnde2 mcm ni..
.
.
.
kalo kornk rasa korank tgolong dlm golongan yg di ats tu..
.
.
.
pndg2lah sekeliling..bdoa lah jgn jmpe aku..
.
.
.
sure ko kne maki dpn org ramai nti..
.
.
.
tp kalo ko bkn org di atas tu..
.
.
.
trima kasih byk2..kamu ibu/ayh yg penyanyang..
.
.
semoga Allah akn sentiasa memberkati dan memberi rezeki ke atas keluargamu.
salam.

Pulau Jindo, Korea


Keajaiban Pulau Jindo yg terletak di terletak di wilayah Jeollanam, 

kawasan barat daya Korea Selatan sangat menakjubkan kpd sesiapa yg

memandang apatah lagi merasai sendiri fenomena ini keagungan Allah s.w.t


Pulau ini adalah pulau ke-3 terbesar di negara Korea.

lautan yg dipenuhi air ini akan terbelah dan 

membentuk pulau kecil atau laluan 
sepanjang 2.8 kilometer selebar 40 hingga 60 meter selama sejam.





keajaiban ini mengingatkan kita semua kepada peristiwa Nabi Musa

yang membelah lautan (laut merah) dgn kekuasaan Allah S,W.T untuk 
membawa/menyelamatkan pengikut-pengikutnya yg taat melarikan diri
 
dari kekejaman Firaun 

 
Kejadian di Pulau Jindo ini berdasarkan faktor sains,

ianya terjadi adalah kerana berlakunya pertembungan air pasang surut

yg berlaku secara serentak pada masa dan tempat yg sama

sebnyk 6 - 7 meter. 

akibat dari itu terhasillah laluan yg boleh menghubungkan 
 
kpd 2 daratan yg sebelum itu ditenggelami air.

Biasanya ia akan tjadi pd jam 5 @ 6 ptg,






dari kejadian ini penduduk dan pengunjung dr dlm n luar negara akn bsama2 

memeriahkan dan menyertai Pesta Laut Terbelah Jindo 

(acara terbesar) yg akn di

sambut setiap kali berlakunya fenomena ini iaitu 2x setahun.


  • apa-apapun kita sebagai manusia biasa tetapkan hati pecaya pada yg SATU.
 
  • Semua yg tjadi
adalah ats Kekuasaan dan kehendakNya Yang Maha Esa.




Layan Iklan Lakk

Cik Nap Kus Shayang